آفتاب
نجفی:

ادیان مقدس الهی همگی با کاربرد سلاح‌های کشتار دسته جمعی مخالفند

ادیان مقدس الهی همگی با کاربرد سلاح‌های کشتار دسته جمعی مخالفند

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: ادیان مقدس الهی همگی با کاربرد سلاح‌های کشتار دسته جمعی مخالفند.

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین­‌المللی آثار بشر دوستانه سلاح­‌های هسته­‌ای وین، سخنرانی کرد.

متن این سخنرانی به شرح زیر است:

از زمـان بمباران هسته­‌ای هیروشیما و ناکازاکی توسط ایالات متحده آمریکا، انسانیت زیر سایه هراس از سلاح­‌های هسته­‌ای بسر برده است. سلاح­‌های هسته­‌ای از شناسایی رزمندگان و غیرنظامیان ناتوانند. این سلاح­‌های ضد بشری مرزها را تشخیص نمی­‌دهند. نفس موضوع تملک سلاح­‌های هسته‌­ای بجای نادیده گرفته شدن باید محکوم شود. تملک سلاح­‌های هسته‌­ای نباید منبع قدرت محسوب گردد. برخورداری از به اصطلاح سلاح­‌های هسته­‌ای «ایمن و قابل اطمینان» افسانه­‌ای بیش نیست زیرا آن هنگام که زمان کاربرد اتفاقی یا عمدی آنها فرا رسد، آن گاه دیگر هیچ کس نمی تواند زندگی ایمن و قابل اطمینانی داشته باشد.

ادیان مقدس الهی همگی با کاربرد سلاح­‌های کشتار دسته جمعی به ویژه سلاح­‌های هسته­‌ای مخالفند. ما معتقدیم که دسترسی به سلاح­‌های کشتار دسته جمعی و کاربرد آنها با مذهب و آموزه های اسلامی ما در تضاد قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور قربانی سلاح­‌های کشتار دسته­ جمعی قویاً بر این باور است که تملک سلاح­‌های هسته­‌ای، موجد امنیت و تضمین آن برای هیچ کشوری نیست و تنها ضمانت مطلق در مقابل تهدید این سلاح­‌های غیر انسانی، انهدام کامل آنها تحت کنترل شدید بین­‌المللی است. رهبر معظم ایران در بیانیه افتتاحیه شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران در تاریخ 30 اوت 2012 فرمودند: «جمهوری اسلامی ایران استفاده از سلاح هسته‌ای و شیمیایی و نظایر آن را گناهی بزرگ و نابخشودنی می­‌داند».

شمار زیادی از کشورها از جمله اعضای جنبش عدم تعهد پیوسته درخواست تحقق خلع سلاح هسته­‌ای به عنوان یک رکن اساسی معاهده عدم اشاعه سلاح­‌های هسته­‌ای(ان. پی. تی.) طبق یک برنامه مرحله­ بندی شده و در قالب یک چارچوب زمانی مشخص را  مطرح کرده­‌اند. با این حال به رغم تعهدات صریح تحت مفاد ماده ششم معاهـده عدم اشاعه هسته­‌ای و تعهدات پذیرفته­ شده توسط دولت­‌های دارای سلاح هسته­‌ای در کنفرانس بازنگری ان. پی. تی.، روند پیشرفت خلع سلاح هسته­‌ای چندان امیدوارکننده نبوده­ است.   

به اعتقاد ما، شرکت کنندگانی در این کنفرانس که مخالف سلاح­‌های هسته­‌ای هستند، ابتدا باید از خود شروع کنند و به عنوان نخستین گام آنان باید:

  • در صورت وجود کلاهک­­‌های هسته­‌ای در قلمرو خود باید فوراً نسبت به خارج ساختن آنها از خاکشان اقدام کنند(صحبت از آثار دهشتناک بشردوستانه سلاح­‌های هسته­‌ای از یک سو و در عین حال نگهداری آنها در قلمرو خود از سوی دیگر، دو موضوعی است که در تناقض با یکدیگر قرار دارند)
  • از هر نوع ائتلاف یا موافقتنامه­‌ای که نقش سلاح­‌های هسته­‌ای در دکترین­‌های نظامی و امنیتی آنان را همچنان حفظ می­کند، خارج شوند
  • اعلام کنند که تملک و کاربرد یا تهدید به کاربرد سلاح­‌های هسته­‌ای عملی غیرقانونی و مغایر با حقوق بین­‌الملل از جمله حقوق بشردوستانه بین­‌المللی است.

شرکت کنندگان در این کنفرانس همچنین باید از دولت­‌های دارای سلاح­‌های هسته­‌ای بخواهند تا به تعهدات خویش طبق مفاد ان. پی. تی. عمل کنند و در این زمینه از:

  • هر نوع توسعه و تحقیق در باره سلاح­‌های هسته­‌ای،
  • هر نوع تهدید به استفاده از سلاح­‌های هسته­‌ای علیه دولت­‌های فاقد سلاح­های هسته­‌ای،
  • هر نوع نوسازی سلاح­‌های هسته­‌ای و تأسیسات آنها،
  • هر نوع استقرار سلاح­‌های هسته­‌ای در قلمرو دیگر کشورها

اجتناب کنند.

آقای رییس،

جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبـال از کوشش­‌های معطـوف بـه تأسیس مناطق عاری از سلاح­‌های هسته­‌ای در کلیـه مناطق جهان، برای تأسیس یک منطقه عاری از سلاح­‌های هسته­‌ای در خاورمیانه اهمیتی بسیار قایل بوده و قویاً از آن حمایت می­‌کند. ایران کشوری است که برای اولین بار در سال 1974 ایده ایجاد یک منطقه عاری از سلاح­­های هسته­‌ای در منطقه خاورمیانه به عنوان یک اقدام مهم خلع سلاحی در این منطقه را مطرح کرد که این ابتکار به شکل تصویب قطعنامه هایی مستمر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پی گرفته شده­ است. همراه یا سایر کشورهای منطقه از جمله همسایگانمان در خلیج فارس ما بر این باوریم که پای­بندی کامل به این معاهده به ویژه در منطقه خاورمیانه، ایجاد یک منطقه عاری از سلاح­های هسته­‌ای در این منطقه را به شکلی مؤثر تضمین می کند. با وجود درخواست­‌های مکرر جامعه بین­‌المللی در این زمینه، رژیم صهیونیستی اسرائیل مستحضر به حمایت سیاسی و نظامی برخی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، نه به ان. پی. تی. پیوسته و نه تأسیسات هسته­‌ای غیرقانونی و غیرمجاز خود را تحت پادمان جامع آژانس بین­‌المللی انرژی اتمی قرار داده­ است. رژیم مزبور حتی از اعلام تمایل خود برای الحاق به معاهده ان. پی. تی. نیز همچنان استنکاف می­‌ورزد.

فعالیت­های مخفیانه این رژیم در زمینه سلاح­‌های هسته­‌ای تحت حمایت کشورهایی مشخص، صلح و امنیت منطقه­‌ای و بین­‌المللی را به شکلی جدی تهدید می­‌کند و رژیم عدم اشاعه را به مخاطره می­‌افکند.

متشکرم آقای رییس.

کد N621800

وبگردی