آفتاب

سفیر ایران در باکو: طرح عرضه سوخت به صورت باک پر، مشکل جدیدی بر سر راه صادرات است

سفیر ایران در باکو: طرح عرضه سوخت به صورت باک پر، مشکل جدیدی بر سر راه صادرات است

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان پس از دیدار با رانندگان معترض ایرانی در مرز بیله‌سوار گفت: از ابتدای این هفته اجرای طرح عرضه سوخت به صورت باک پر وسایط نقلیه خروجی از مرز، در جایگاه‌های مرزی موجب نارضایتی رانندگان و صادرکنندگان کالا را فراهم آورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن پاک‌آیین با اشاره به این که در حال حاضر رانندگان ایرانی نزدیک به پانصد یورو عوارض‌های چندگانه به جمهوری آذربایجان می‌پردازند افزود: اگر رانندگان بخواهند به ازای هر لیتر 17500 ریال هم براساس نرخ تعادلی مرزی بپردازند، متضرر شده و ادامه حمل و نقل کالا برای آنان توجیه اقتصادی ندارد.

سفیر کشورمان در باکو گفت: ممکن است طرح عرضه سوخت به صورت باک پر در مسیر کشورهایی که عوارض سنگینی از رانندگان دریافت نمی‌کنند، مفید باشد اما با توجه به لغو نشدن عوارض بین ایران و آذربایجان، اجرای این طرح با استان‌های هم‌جوار با جمهوری آذربایجان (گیلان، آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل) موجب اخلال در امر صادرات خواهد شد.

پاک‌آیین با اشاره به این که در مقطع فعلی برای صادرات میوه و مواد غذایی ایران به آذربایجان و روسیه برنامه‌ریزی شده است گفت: اخذ مبالغ اضافه از رانندگان و صادرکنندگان، هزینه حمل و نقل را افزایش داده و صدور کالا به این کشورها را با مشکل رقابت با دیگر کشورها مواجه خواهد کرد.

سفیر ایران خواهان بررسی کارشناسی موضوع با کمک استانداری‌ها و نمایندگی‌های سیاسی کشورمان در منطقه شد و ابراز امیدواری کرد با حل این مشکل و ایجاد تسهیلات تعرفه‌یی از سوی ایران و جمهوری آذربایجان برای بخش‌های خصوصی، شاهد رونق مبادلات تجاری باشیم.

در پی اجرای طرح عرضه سوخت به صورت باک پر وسایط نقلیه خروجی از مرز، که از مصوبات ابلاغی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به استانداری‌های کشورهای هم مرز جمهوری آذربایجان (گیلان، آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل ) است، میزان سوخت داخل باک کامیون‌های ایرانی و خارجی خروجی از کشور، اندازه گیری و هم‌چنین میزان سوخت داخل باک کلیه وسائط نقلیه مسافربری براساس باک پر محاسبه و وجه آن براساس نرخ تعادلی مرزی دریافت می‌شود. این اقدام موجب نارضایتی رانندگان تریلی و اتوبوس و اخلال در حمل و نقل در مرزهای بیله سوار و آستارا شده است.

انتهای پیام

کد N621730

وبگردی