آفتاب

برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای هسته‌ای کشور در دانشگاه اراک

برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای هسته‌ای کشور در دانشگاه اراک

سی‌امین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در اراک برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، دکتر حمیدی رئیس دانشگاه اراک در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و طی یک دهه اخیر، صنعت هسته‌ای کشور راه پر فراز و نشیبی را جهت دستیابی به آنچه حق ملت اسلامی ایران در بهره‌مندی از کاربردهای این صنعت در بخش‌های انرژی، صنعت، درمان، تکنولوژی و رفاهی است پشت سر گذاشته است.

وی افزود: در طول این مدت، فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت تأثیر مناقشات هسته‌ای در عرصه بین‌المللی قرار گرفته و با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته و دستیابی کشورمان به دانش بومی در بسیاری از زمینه‌های این صنعت، اطلاع‌رسانی چندانی به صورت عمومی و ملموس صورت نگرفته است.

حمیدی ادامه داد: بدیهی است حمایت‌های گسترده و همه‌جانبه مردمی از دستیابی به این دانش ارزشمند، از مهمترین عوامل ایستادگی و موفقیت در برابر فشارهای سیاسی خارجی بوده است. از طرفی تنها با سخنرانی و تبلیغات رسانه‌ای نمی‌توان آنچه را در صنعت هسته‌ای کشور اتفاق افتاده، بازگو کرد. در این راستا، شورای همکاری‌های علمی سازمان انرژی اتمی بر آن شد تا در گام نخست نتایج حاصل از حدود یک دهه تلاش و تحقیق جدی و مستمر فرزندان ایران زمین را در قالب نمایشگاه تخصصی، جهت آشنایی و علاقه‌مندی بیشتر قشر دانشجو و محقق، به نمایش بگذارد و در گام بعد و به جهت محق بودن ملت ایران پس از حمایت همه‌جانبه از صنعت هسته‌ای کشور نمایشگاه عمومی و دائمی برگزار کند.

وی نوبودن این صنعت در داخل کشور و عدم آگاهی مناسب نسبت به آن، حتی در سطح متخصصین و دانشگاهیان، محدود بودن فضای اطلاع‌رسانی در رابطه با جزئیات این صنعت در سطح دنیا، ارائه دستاوردها به صورت عینی جهت رفع ابهام افکار عمومی داخلی، به جای سخنرانی‌ها و تبلیغات رسانه‌ای، بومی بودن این دستاوردها، بویژه در بخش چرخه سوخت و آب سنگین و محق بودن مردم به جهت حمایت‌های گسترده و همه جانبه از دستیابی به این دانش ارزشمند به عنوان مهمترین عامل ایستادگی و موفقیت در برابر فشارهای سیاسی خارجی را از جمله ضرورت‌های برگزاری این نمایشگاه برشمرد.

رئیس دانشگاه اراک آگاه‌سازی افکار عمومی نسبت به دانش بومی صنعت هسته‌ای و معرفی آن به عنوان یک تکنولوژی مفید در زندگی مردم و دسترسی سریع و راحت و جامع دانشگاهیان به چکیده آخرین دستاوردهای کشور در این صنعت را یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه دانسته و گفت: رفع ابهام در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای چه از لحاظ ایمنی و زیست‌محیطی و چه به لحاظ سیاسی جهت خنثی‌سازی تبلیغات منفی دشمنان، ایجاد علاقه‌مندی و جذب کارشناسان، محققین و متخصصین دانشگاهی، جذب نخبه‌ها، تقویت خودباوری و غرور ملی از طریق مشاهده عینی و معرفی کاربردهای جنبی این صنعت به ویژه کشاورزی و پزشکی از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

به گزارش ایسنا، محمدتقی شجاعی رئیس مرکز امور اجرایی نمایشگاه‌های صنعت هسته‌ای کشور نیز در این جلسه درخصوص برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: این نمایشگاه از 23 لغایت 26 آذرماه به مدت چهار روز در میدان بسیج پردیس دانشگاه اراک برگزار خواهد شد و از ساعت 9 تا 12 و 14 تا 17 پذیرای دانشجویان، اساتید دانشگاه‌های استان، علاقه‌مندان به صنعت هسته‌ای خواهد بود.

وی افزود: این نمایشگاه در سه بخش چرخه سوخت، نیروگاه و کاربردهای جانبی صنعت هسته‌ای در فضایی به وسعت 600 مترمربع در قالب 23 غرفه نمایشگاهی برگزار می‌شود.

شجاعی گفت: دستاوردها در بخش چرخه سوخت اکتشاف و استخراج، تولید کیک زرد، فرآوری اورانیوم، غنی‌سازی اورانیوم، تولید زیرکونیوم و آلیاژهای نوین، تولید قرص و مجتمع‌های سوخت، پسمانداری، مجتمع آب سنگین اراک، راکتور تحقیقاتی اراک ارائه می‌شود.

رئیس مرکز امور اجرایی نمایشگاه‌های صنعت هسته‌ای کشور ادامه داد: در بخش نیروگاهی نیروگاه‌های بوشهر و دارخوین در این نمایشگاه حضور داشته و پژوهشکده کشاورزی، پژوهشکده کاربرد پرتوها، پژوهشکده لیزر و اپتیک، پژوهشکده مواد، پژوهشکده علوم و فنون هسته‌ای و پژوهشکده چرخه سوخت در بخش کاربردهای جانبی صنعت هسته‌ای حضور خواهند داشت.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه حدود 500 قلم نمایشگاهی شامل بخش چرخه سوخت و نیروگاه با 225 قلم و بخش کاربردهای جانبی صنعت هسته‌ای با 275 قلم ارائه می‌شود.

شجاعی عنوان کرد: همچنین شش ماکت بزرگ از غنی‌سازی اورانیوم، نیروگاه اتمی بوشهر، پسمانداری و چرخه سوخت هسته‌ای، ماکت آبشار سانتریفیوژ و راکتور تحقیقاتی اراک به نمایش گذاشته می‌شود.

رئیس مرکز امور اجرایی نمایشگاه‌های صنعت هسته‌ای کشور ادامه داد: نمایش ماشین سانتریفیوژ به صورت برش خورده و یک ماشین سانتریفیوژ در حال کار را نیز از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه برشمرد.

وی عنوان کرد: گروه‌های بازدیدکننده به محض ورود به نمایشگاه از توضیحات کارشناسان ارشد که در صنعت هسته‌ای و در سایت‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند، برخوردار خواهند شد.

شجاعی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه در سالن بادی و در محوطه فضای باز دانشگاه در 600 مترمربع دایر می شود.

مهدی بهاری مدیر اجرایی نمایشگاه در دانشگاه اراک نیز در ادامه افزود: این نمایشگاه هفته آینده به صورت تخصصی برای دانشجویان، اساتید دانشگاه، متخصصان و مدیران صنایع استان برگزار می‌شود و مرحله عمومی این نمایشگاه توسط استانداری با عنوان نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته استان مرکزی در اسفندماه برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاح نمایشگاه یکشنبه 9 صبح در سالن اجتماعات دانشکده علوم دانشگاه سردشت با حضور یکی از معاونین سازمان انرژی اتمی، مدیران و مسئولان استانی و روسای دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N621327

وبگردی