آفتاب
عضو انجمن فیلسوفان آمریکا در گفتگو با مهر:

آمریکا نیازمند پیشرفت در زمینه حقوق‌بشر است/ لزوم اصلاح نظام قضایی

آمریکا نیازمند پیشرفت در زمینه حقوق‌بشر است/ لزوم اصلاح نظام قضایی

"چارلز تالیافرو"استاد کالج سنت اولاف آمریکا با اشاره به اعتراضات کنونی در ایالات متحده امریکا گفت: نژادپرستی سابقه ای طولانی در تاریخ ایالات متحده دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نژادپرستی در ایالات متحده آمریکا امر جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است، برده‌داری در این کشور اگرچه به شکل کلاسیک آن منسوخ شد اما در قالب های جدید و از رهگذر آموزه‌های سرمایه داری و لیبرالیسم ظهور و بروز پیدا کرد.

بی عدالتی اجتماعی و اقتصادی ناشی از تفاوت نژادی و زبانی و ... یکی از پیامدهای رویکرد تبعیض آمیز نژادی است.

در این خصوص، آلکسی هیلی در کتاب معروف خود با عنوان "ریشه ها" به زندگی خانواده و نیاکانش که از افریقایی تباران امریکا هستند می پردازد و وضعیت نابسامان آمریکاییان آفریقایی‌تبار و بیان رنج‌ها و کاستی‌های زندگی آنها را در دوران برده‌داری و پس از آن به تصویر کشیده است.

موج جدید اعتراضات نسبت به تبعیض نژادی در روزهای اخیر در ایالات متحده آمریکا به وضح قابل مشاهده است. اعتراضات ضد نژادپرستی و همچنین خشونت پلیس نسبت به سیاه پوستان در روزهای اخیر خیابانهای آمریکا را- که خود را مهد دموکراسی می داند- به کانون اعتراضات تبدیل کرده است.

این اعتراضات نشان از این دارد که نژادپرستی کماکان در قالب های مدرن خود در این کشور رخ می نماید. در همین رابطه با پروفسور "چارلز تالیافرو"استاد کالج سنت اولاف آمریکا و عضو انجمن فیلسوفان امریکا به گفتگو نشستیم تا وضعیت حقوق بشر در آمریکا بهتر تشریح شود.

متن مصاحبه با تالیافرو به شرح زیر است:

* خبرگزاری مهر-سرویس بین الملل: شاهد نوع شدیدی از نژاد پرستی علیه سیاه پوستان در آمریکا هستیم به نظر شما دلایل اصلی این وضعیت در ایالات متحده چیست؟

متاسفانه نژادپرستی سابقه ای طولانی در تاریخ ایالات متحده دارد. ما برای پایان برده داری که بر اساس نژادپرستی بود جنگی بسیار پرهزینه را انجام دادیم اما این نبرد برای اطمینان حاصل کردن از این نکته که سیاه پوستان آمریکا بطور کامل از حقوق خود بهره مند می شوند کافی نبود بویژه زمانی که مباحثی چون انتخابات و مشارکت های اجتماعی مطرح می شود.

به رغم دستاوردهای زیادی که بواسطه جنبش حقوق شهروندی در دهه 1960 میلادی و با توجه به تلاش های "مارتین لوترکینگ" فعال مسیحی، و "مالکوم ایکس" مسلمان امریکایی، بدست آمد ما هنوز باید پیشرفت های زیادی در مورد حقوق بشر داشته باشیم. خشونت های اخیری که توسط افسران پلیس سفید پوست علیه سیاه پوستان امریکا انجام گرفته به شدت نگران کننده و مایه اضطراب هستند. اما باید به این نکته توجه داشت که اعتراضات اخیر خود نشان دادند که چگونه بخش زیادی از جامعه آمریکا به شدت با بی عدالتی های نژادپرستانه مخالف هستند و این موضوع را غیرقابل قبول می دانند. شما هیچ شخصیتی را مشاهده نمی کنید که به صراحت از خشونت علیه سیاه پوستان حمایت کند.

چرا به رغم توسعه و پیشرفت جوامع و افزایش آگاهی های عمومی در سراسر جهان، در آمریکا تبعیض علیه سیاه پوستان ادامه دارد؟

این سوال خوبی است اما این وضعیت تصویری از یک عکس بزرگ است. وقتی به تبعیض اشاره می کنید گمان می کنم شما به مواردی اشاره می کنید که در آن سیستم قضایی و نیروهای پلیس از روی احترام با سیاه پوستان برخورد نمی کنند. برای درک بهتر این موضوع لازم است به رقابتی که در فضای اقتصادی میان سیاه پوستان آمریکایی در برابر اروپایی-امریکایی تباران وجود دارد توجه شود. به عنوان یک نکته مهم معتقدم که ریشه تحولات و اعتراضات اخیر مسائل اقتصادی هستند تا نژادی. در حالت کلی، افراد ثروتمند از ثروت و قدرت خود برای افزایش موارد امنیتی خود و همچنین بهبود وضعیت زندگی استفاده می کنند اما افراد فقیر از بی عدالتی و یا دست کم سختی نابرابر رنج می برند. معتقدم که بهترین مسیر برای آمریکا هم برای سفید پوستان و هم برای سیاه پوستان، قدرتمندتر کردن سیاهان آمریکا و یا از میان برداشتن موانع اقتصادی در زندگی سیاهان است. علاوه بر آن ما نیازمند اصلاح بی عدالتی های قضایی هستیم بطوریکه صرف نظر از نژاد، رنگ و قومیت با افراد برخورد شود. البته در بلند مدت باید جایگاه قدرت در کشور تعریف شده و در میان مردم این موضوع پذیرفته شود. معتقدم باید این حقیقت را بپذیریم که داشتن یک رئیس جمهور سیاه پوست یک موفقیت بزرگ در مبارزه با نژادپرستی برای آمریکا محسوب می شود. در سنین کودکی وقتی به مدرسه می رفتم فکر می کردم تبعیض خوب است. اکنون که مرد بالغی هستم مفتخرم در کشوری زندگی می کنم که مردم آن تبعیض را نفرت انگیز می دانند و بالاترین مقام رسمی آن در اختیار فردی است که شاید نژاد وی از سوی همه قابل پذیرش نباشد. در پایان باید از این نکته خوشحال باشم که اکثریت مردم امریکا معتقد به تکمیل مبارزه خود با نژادپرستی بوده و این موضوع (نژادپرستی) را بر خلاف روح دموکراتیک جمهوری (کشور) خود می دانند.

......................

گفتگو از عبدالحمید بیاتی

کد N621024

وبگردی