آفتاب
جلالی خبر داد

سومین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری برگزار می‌شود

سومین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری برگزار می‌شود

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از برگزاری سومین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانون گذاری در 24 آذر ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری ایسنا، کاظم جلالی که در حاشیه‌ جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت اظهار کرد: در این سمینار یک روزه که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود شخصیت‌هایی از دولت، مجلس و شورای نگهبان حضور دارند.

وی گفت: در واقع کسانی که به نوعی دخیل در امر قانون‌گذاری هستند چه دولت که با نوشتن لوایح در فرآیند قانون گذاری به مجلس کمک می‌کند و چه شورای نگهبان که خروجی مصوبات مجلس با تایید آنها شکل قانونی می‌گیرد و چه نمایندگان که تصویب کننده‌ی قوانین هستند در این همایش یک روزه شرکت می‌کنند.

جلالی در ادامه ضمن تشریح برخی اقدامات مرکز پژوهش‌ها در حوزه ی پژوهش خاطر نشان کرد : ما تلاش کردیم شوراهای راهبردی را در مرکز پژوهش‌ها متشکل از سه ضلع نمایندگان فعلی، اساتید دانشگاه و صاحب نظران و افراد دارای تجربه اعم از دولتی‌ها یا بخش خصوصی تشکیل دهیم.

همچنین آماده همکاری با دولت در تهیه پیش نویس قوانین هستیم چراکه معتقدیم بهترین کار این است که دولت لوایح را به مجلس بدهد، زیرا بدنه کارشناسی کشور در دست دولت است و دولت می‌تواند سنجش کند که چه قوانینی موردنیاز است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد:‌ مرکز پژوهش‌ها همچنین تلاش کرده از ظرفیت پژوهشی دانشگاهها استفاده کند، در همین زمینه با برخی از دانشگاهها تفاهم نامه امضاء کردیم که آخرین آن دانشگاه شهید بهشتی بود. همچنین کارگروه مشترکی بین ما و دانشگاه شهید بهشتی تشکیل شده است. ازدانشگاه علامه طباطبایی نیز در موضوع اقتصاد مقاومتی استفاده خوبی کردیم و با دانشگاههای دیگر هم در این زمینه وارد مذاکره شدیم.

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه اقتصاد مقاومتی در مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: این دبیرخانه بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شکل گرفت، مرکز پژوهش‌ها همچنین در بخش مربوط به قوانین آسیب شناسی خوبی مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام داده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به تلاش مرکز پژوهش‌ها برای برقراری ارتباط با پارلمان‌های دنیا افزود:‌ ما در این زمینه با برخی از کشورها صحبت کرده‌ایم و با کره جنوبی هم تفاهم نامه امضاء کردیم، همچنین در سمینارهای پژوهشی و پارلمانی شرکتی فعال داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: مرکز پژوهش‌ها سطح همکاری خود را با مجمع تشخیص مصلحت نیز بالا برده و همکاری خوبی با آنها داشته‌ایم. گروه آینده پژوهی هم در مرکز تشکیل شده و در بخش دیگر سعی کرده‌ایم از رویکردهای جدیدی برای اطلاع رسانی به نمایندگان استفاده کنیم. از جمله استفاده از سیستم پیام کوتاه سیستم‌های یارانه‌ای و نرم افزاری. در برخی از موارد هم سعی کرده‌ایم گزارشات را خلاصه کنیم و برخی از گزارشات را به شکل نامه ارسال کنیم تا توجه مسئولین را به آن معطوف کنیم.

جلالی از امضای تفاهم نامه مرکز پژوهش‌های مجلس با مرکز پژوهش‌های قوه قضاییه نیز خبر داد و گفت: این کار برای همکاری دو قوه در بحث قوانین مرتبط با قوه قضاییه است.

جلالی در ادامه، مستند سازی پژوهش‌ها، امضای تفاهم نامه با مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری، برگزاری نشست تخصصی با انجمنهای علمی سراسر کشور و انعقاد تفاهم نامه با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی را از دیگر اقدامات انجام شده در مرکز پژوهش‌ها عنوان کرد.

وی اضافه کرد:‌در موضوعات اقتصادی برخی مسائل مهم مثل آسیب شناسی مسائل بانکی در دستور کار ما قرار دارد. ما در این زمینه با برخی از بانکها وارد گفت وگو شدیم چرا که معتقدیم قوانین مربوط به پول و بانک مندرس است و باید نوسازی شود. همچنین در رتبه‌ی ایران و شاخص‌های کسب و کار چند سالی اطلاعات غلط به بانک جهانی داده می‌شد و رتبه‌ی ایران در بخش کسب و کار پایین و غیر واقعی بود. اما مرکز پژوهش ها در مورد تمام ده شاخصی که مبنای بانک جهانی است آسیب شناسی کرد ونتایج آن را منتشر کرد که اثرات ملی و فرا ملی داشت و اکنون در بانک جهانی شاخص کسب و کار در مورد ایران اصلاح شده و رتبه‌ی ما ارتقاء یافته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس یاد آور شد: از کارهای مهم مرکز تدوین الگوی ماتریس حسابداری اجتماعی و جدول داده و ستانده به روز شده ایران برای سال 90 است. این جدول می‌تواند مبنایی برای اتخاذ سیاست‌ها و پیش‌بینی و سنجش آثار سیاست‌های اقتصادی باشد. این کار آخرین بار توسط مرکز آمار در سال 80 انجام شده بود و مرکز پژوهش ها با هزینه کمتر این کار را انجام داد که مورد استقبال دستگاهها قرار گرفت زیرا ما در آستانه تنظیم برنامه ششم هستیم و این جدول می‌تواند در تدوین کارشناسی‌تر برنامه موثر باشد.

وی با اشاره به تهیه‌ی شاخص‌های نظارت بر سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و ارائه پیشنهاداتی در مورد برنامه ششم نیز گفت: ما معتقدیم به جای نوشتن آمال و آرزو باید به برنامه ریزی تخصصی روی بیاوریم.

جلالی در پایان، آسیب شناسی قانون مالیات و ارائه‌ی الگویی برای اصلاح هدفمندی و تهیه پیش نویس برای سامان‌دهی طرح‌های عمرانی و تهیه گزارش‌های نوبه‌ای در سیاست‌های داخلی و خارجی را از دیگر اقدامات مرکز پژوهش‌ها برشمرد.

انتهای پیام

کد N620682

وبگردی