آفتاب

308 هزار مورد بازداشت فلسطینیان از زمان انتفاضه نخست

308 هزار مورد بازداشت فلسطینیان از زمان انتفاضه نخست

مرکز مطالعات اسرای فلسطین تاکید کرد که از زمان انتفاضه نخست هشتم دسامبر سال 1987 تاکنون بیش از 308 هزار فلسطینی به اسارت نظامیان رژیم صهیونیستی درآمده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مرکز حقوقی روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که 210 هزار فلسطینی از آغاز انتفاضه نخست تا زمان تاسیس تشکیلات خودگردان در اواسط سال 1994، 100 هزار نفر از سال 1994 تا شکل گیری انتفاضه الاقصی در 28 سپتامبر سال 2000 و 88 هزار نفر هم طی سال‌های انتفاضه الاقصی به اسارت نظامیان رژیم صهیونیستی درآمده‌اند.

بدین گونه تا به امروز شمار فلسطینیانی که طعم اسارت در زندان‌های رژیم صهیونیستی را چشیده‌اند به 308 هزار نفر رسیده است. در میان اسرای فلسطینی زنان، کودکان، افراد سالخورده، نمایندگان پارلمانی، شخصیت‌های آمادمیک، دانشجویان، پزشکان و ... دیده می‌شود.

این مرکز به مناسبت بیست و هفتمین سالروز شکل‌گیری انتفاضه نخست فلسطین تاکید کرد که رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف خود از طریق سیاست بازداشت فلسطینیان و ایجاد رعب و وحشت میان آنها کاملا شکست خورده و هرگز نتوانسته فلسطینیان را از ادامه مقاومت و مبارزه به منظور پایان اشغالگری در سرزمین فلسطین بازدارد.

مرکز مطالعات اسرای فلسطین اظهار داشت که وضعیت اسرای فلسطینی در جریان انتفاضه نخست به مراتب بدتر از وضعیت کنونی بود، زیرا در آن زمان زندان‌های صهیونیستی فاقد هرگونه امکاناتی بود و سیستم‌ها و دستگاه‌هایی که اکنون در زندان‌ها وجود دارد، آن زمان اصلا وجود نداشت.

این مرکز اشاره کرد که هنوز هم 30 اسیر فلسطینی که از زمان انتفاضه نخست و حتی قبل از آن بازداشت شده‌اند، در زندان‌های این رژیم محبوس هستند و آنها اسرای قدیمی هستند که رژیم صهیونیستی با آزادی آنها در چارچوب احیای مذاکرات سازش با تشکیلات خودگردان مخالفت کرد.

همچنین جنبش اسیر فلسطین در جریان انتفاضه نخست 43 شهید داد که 23 نفر از آنها تحت شکنجه، 11 نفر در نتیجه سیاست سازمان‌های صهیونیستی مبنی بر عدم ارائه خدمات مناسب پزشکی به اسرا، دو نفر در نتیجه تیراندازی مستقیم نظامیان رژیم صهیونیستی و هفت نفر هم پس از بازداشت در زندان‌های صهیونیستی به شهادت رسیدند.

مرکز مذکور تصریح کرد که نسبت بازداشت فلسطینیان در جریان انتفاضه نخست نسبت به انتفاضه دوم بسیار بیشتر بود، زیرا در جریان انتفاضه نخست فلسطینیان مستقیما با صهیونیست‌ها در اراضی تحت سیطره این رژیم درگیر شدند، بنابر این دشمن صهیونیستی زندان‌های تازه‌ای تاسیس کرد تا گنجایش تمامی اسرا را داشته باشد.

این مرکز از تمامی موسسات حقوقی خواست اقدام به ثبت تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین به ویژه اسرای فلسطینی نمایند تا جهانیان شاهد جنایت‌های روز افزون این رژیم در حق فلسطینیان باشند و زمینه تنظیم دادخواست‌هایی قضایی علیه این رژیم در دادگاه‌های بین‌المللی پس از عضویت فلسطین در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی فراهم شود.

منابع حقوقی اعلام کردند که طی چند ماه گذشته تعداد اسیران اداری فلسطینی که در زندان‌های رژیم صهیونیستی در بازداشت به سر می‌برند به 570 تن رسیده است.

به نقل از پایگاه اینترنتی محیط، مرکز مذکور در بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم صهیونیستی طی ماه گذشته به طور گسترده‌ای به سیاست بازداشت اداری ظالمانه در حق شهروندان فلسطینی متکی بوده تا جایی که میزان تصمیمات صادر شده برای بازداشت‌ها از ابتدای ماه نوامبر گذشته به حدود 107 دستور می‌رسد.

این مرکز حقوقی اعلام کرد که در میان اسیران اداری 17 نماینده شورای قانونگذارای فلسطین حضور دارند که حکم بازداشت آنها چندین بار از دو ماه به شش ماه افزایش یافته است.

این مرکز حقوقی فلسطینی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی از طریق به‌ کارگیری سیاست بازداشت اداری و به ویژه پس از بالا گرفتن درگیری‌ها در قدس و کرانه باختری و جلوگیری از جریان‌های مقاومت سعی دارد تا قدرت رهبران فلسطینی، تمام جریان‌های سیاسی و اقدامات جوانان و افراد تاثیرگذار فلسطینی را نادیده بگیرد.

این مرکز حقوقی فلسطینی از تمام کشورهای عضو نهادهای مدنی و سیاسی خواست تا هرچه سریع‌تر برای پایان دادن به جنایتی که در حق جوانان بی‌گناه فلسطینی رخ می‌دهد، وارد عمل شوند.

انتهای پیام

کد N620421

وبگردی