آفتاب

شیطنت خبرنگاران درنشست خبری جن ساکی/ ایران به همه تعهدات عمل کرده است

شیطنت خبرنگاران درنشست خبری جن ساکی/ ایران به همه تعهدات عمل کرده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز گذشته خود در برابر پرسش های شیطنت آمیز خبرنگاران چندین بار تاکید کرد که ایران به تمامی تعدات خود درچارچوب توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) عمل کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نق از سایت وزارت خارجه آمریکا، نشست خبری روز دوشنبه "جن ساکی" با پرسش هایی درباره ایران آغاز شد که اولین مورد آن در خصوص عمل به تعهدات توافقنامه ژنو از سوی ایران بود که ساکی در پاسخ به آن گفت: اجازه بدهید  که در آغاز خیلی صریح بگیوم که ایران به تمامی تعهدات خود بر اساس برنامه اقدام مشترک عمل کرده است. ما به این امر باور داریم. گزارش هایی که در این رابطه منتشر می شوند چیزی جدید نیستند و تاکید می کنم که ایران به تعهدات خود عمل کرده است.

- اما گزارش هایی در مورد تخطی ایران از تعهدات خود وجود دارد؟

ساکی: منظور شما دقیقا چیست؟

- آیا اقدامات انجام شده در اراک نقض توافق ژنو نیست؟

ساکی: مجددا می گویم. نمی خواهم جزئیات مذاکرات محرمانه خود با سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی را فاش کنم اما ما به این باور ادامه می دهیم که ایران به تمامی تعهدات خود در چارچوب برنامه اقدام مشترک عمل کرده است.

 - اما اگر این گزارش ها درست باشند آیا آن تخلفی از توافقات نیست؟

ساکی: ما در مورد نگرانی های خود در گذشته صحبت کرده ایم. نمی خواهم درباره جزئیات آن سخن بگویم. می دانیم که هنوز گام هایی وجود دارد که آنها باید بردارند. و به همین دلیل است که ما به دنبال توافق جامع هستیم.

- اما اگر اقداماتی شامل انفجار، و ... را انجام داده باشد این بر خلاف توافق اقدام مشترک است؟

ساکی : اقدامات زیادی وجود دارند که نقض توافقنامه ژنو محسوب می شوند اما ایران هیچ یک از آنها را انجام نداده است. و من بار دیگر تاکید می کنم که معتقدیم ایران توافق ژنو را نقض نکرده و به تمامی تعهدات خود پایبند بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که ایران به برنامه اقدام مشترک ژنو پایبند بوده است. به طور قطع ما به سمت مرحله جدیدی از مذاکرات حرکت می‌کنیم که به زودی آغاز می‌شود.

کد N620398

وبگردی