آفتاب
رییس جمهور در کنفرانس جهان عاری خشونت و افراطی‌گری:

برای جلوگیری از خشونت به دنبال درک مشترک علل آن باشیم / همکاری‌های جهانی صلح به ارمغان می‌آورد

برای جلوگیری از خشونت به دنبال درک مشترک علل آن باشیم / همکاری‌های جهانی صلح به ارمغان می‌آورد

بیم‌هایی که می‌تواند زندگی بشر را به چالش بکشد ما را امروز در تهران گرد هم آورد تا با تکیه بر امید‌ها بر بیم‌ها فائق آییم. امید دارم که اقدام جمعی ما با موفقیت قرین شود. با وجود همکاری‌های اقتصادی و تعامل نظام بین‌المللی اما خشونت در بخش‌هایی از جمله خاورمیانه همچنان وجود دارد و روزانه جان ده‌ها کودک، زن و مرد را می‌گیرد.



رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در نظام بین‌المللی امروز٬ جنگ چیزی جز تولید تنش و از هم‌گسیختگی در زندگی شهروندان ندارد٬ افزود: اروپاییان بعد از قرن‌ها درگیری٬ به همکاری در هم‌تنیده اقتصادی گردن نهادند و این همکاری‌ها در زمینه سیاسی، اقتصادی و امنیتی دستاورد بزرگی را برای صلح به ارمغان آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دکتر حسن روحانی در همایش جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری که با حضور کشورهای مختلف در سالن اجلاس سران در حال برگزرای است٬ گفت: استقبال جهانی از ایده جهان علیه خشونت و افراطی‌گری که در مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد تصویب شد میزان اهمیت و پرداختن به مقوله خشونت در جهان را نشان می‌دهد.

وی گفت: من در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد٬ ایده جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری را ارائه کردم که با تصویب اعضا تبدیل به قطعنامه شدش از رهگذر احساس و فهم خود به تبیین بیم و امیدهایی پرداختم که در سطح بین‌المللی و منطقه به چشم می‌خورد.

روحانی افزود: بیم‌هایی که می‌تواند زندگی بشر را به چالش بکشد ما را امروز در تهران گرد هم آورد تا با تکیه بر امید‌ها بر بیم‌ها فائق آییم. امید دارم که اقدام جمعی ما با موفقیت قرین شود. با وجود همکاری‌های اقتصادی و تعامل نظام بین‌المللی اما خشونت در بخش‌هایی از جمله خاورمیانه همچنان وجود دارد و روزانه جان ده‌ها کودک، زن و مرد را می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در ابتدای امر لازم است همه کشور‌ها با درجه‌ای از تفاهم و هماهنگی جدیت خود را در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری به حداکثر برسانند در این زمینه درک مشترک از علل خشونت بسیار مهم است. دانشگاه‌ها و رسانه‌های ما به هر میزانی که به فهم مشترک از افراطی‌گری برسند به موفقیت در سیاست‌گذاری‌ها منتهی خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: در نظام بین‌المللی امروز٬ جنگ چیزی جز تولید تنش و از هم‌گسیختگی زندگی شهروندان ندارد اروپاییان بعد از قرن‌ها درگیری به همکاری در هم‌تنیده اقتصادی گردن نهادند و این همکاری‌ها در زمینه سیاسی، اقتصادی و امنیتی دستاورد بزرگی را برای صلح به ارمغان آورد.

وی افزود: کشورهای آسیایی و آمریکایی لاتین نیز با همکاری‌های منطقه‌ای و اقتصادی قدم‌های موثری برمی‌دارند. من از عموم کشورهای منطقه درخواست دارم با همفکری، هماهنگی و ائتلاف و سیاست‌گذاری منطقی و عقلانی کاری کنیم که به سوی خاورمیانه‌ای در صلح و امنیت سوق پیدا کنیم.

رئیس جمهور یادآور شد: کشورهای منطقه بسیار دلسوز‌تر در پی آرامش و مبارزه با خشونت هستند بنابراین ضرورتی دیده نمی‌شود که بازیگران فرامنطقه‌ای به دلیل منافع خود سرنوشت مردم این منطقه را رقم بزنند در جهانی عاری از خشونت شرایطی محقق می‌شود که دولت‌ها می‌توانند ضمن همکاری بایکدیگر در سیاست‌گذاری هماهنگ باشند. در این صورت جریان افراطی در حاشیه قرار می‌گیرد اگر دولت‌های مقتدر بتوانند با همسایگان خود به هماهنگی برسند قطعا می‌توانند ریشه افراطی‌گری را بخشکانند این حرکت امروز در آسیا و آمریکای لاتین قابل مشاهده است.

روحانی عنوان کرد: جمهوری اسلامی در دوره جدید و در دولت تدبیر و امید از ابتدا به ثبات آرامش و مبارزه با خشونت تاکید کرده و از عموم مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای خواستار کمک همهٔ دولت‌ها برای برچیدن خشونت است ما معتقدیم همه در این هدف ملی با یکدیگر هماهنگ هستند اگر کشورهای منطقه با یکدیگر به تفاهم برسند می‌توانند جریان‌های ضداسلامی و افراطی همچون داعش را که به واسطه اعمال وحشیانه آن‌ها بسیاری از افراد بی‌خانمان شده‌اند٬ به حاشیه براند.
کد N620376

وبگردی