آفتاب

رقابت 19 تن در انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا

رقابت 19 تن در انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا

نام رئیس جمهوری فعلی سری لانکا و وزیر بهداشت او در بین اسامی 19 نفری است که برای انتخابات ریاست جمهوری در ماه آینده میلادی، نامزد شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از آسوشیتدپرس، درخواست این 19 نفر به کمیسیونر انتخابات سریلانکا در حالی تحویل داده شده‌ است که ماهیندار جاپاکسا، رئیس جمهوری فعلی برای سومین بار در انتخابات شرکت می‌کند.

راجاپاکسا در سال 2005 برای اولین بار و در سال 2009 برای دومین بار به این سمت برگزیده شد؛ اقدامی که با مخالفت‌های زیاد داخلی و بین المللی مواجه بوده است.

دولت او متهم به فساد، ترویج روابط خویشاوندی و تضعیف نهادهای دموکراتیک است.

با این حال رئیس جمهوری سریلانکا در مصاحبه خود خارج از دفتر انتخاباتی‌اش درباره عقیده مردم نسبت به خود ادعا کرد: من پیروز می‌شوم و می‌دانم که مردم با من هستند. این بسیار روشن است.

در همین حال میتاریپالا سیریسنا، وزیر بهداشت و مرد شماره دو حزب رئیس جمهور به مهمترین رقیب وی تبدیل شده است. سیریسنا از سوی احزاب اپوزیسیون حمایت می‌شود.

وی در اظهاراتی درباره وعده‌های انتخاباتی‌اش گفت: من متعهد می‌شوم که کشور را تغییر خواهم داد. بسیار روشن است که ما به پیروزی چشمگیری دست خواهیم یافت. ما خویشاوندگرایی را ریشه کن کرده و آزادی و دموکراسی را تقویت می‌کنیم. ما کشوری عاری از فساد و ترس می‌سازیم.

در همین حال ماهیندا دشاپریا، کمیسیونر انتخابات از رسانه‌ها و مقامات دولتی خواست تا در جریان انتخابات بی‌طرف عمل کنند. وی همچنین تاکید کرد که بر تمام گزار‌ش‌های رسانه‌ای نظاهرات خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا قرار است 8 ژانویه و تنها پنج روز پیش از سفر پاپ فرانسیس به این کشور برگزار شود. نزدیکی انتخابات و سفر سه روزه پاپ به این کشور احتمال به تعویق انداختن این انتخابات را افزایش داده است.

انتهای پیام

کد N619871

وبگردی