آفتاب

هشدار ایهود باراک نسبت به کنار گذاشتن فرآیند صلح با فلسطین

هشدار ایهود باراک نسبت به کنار گذاشتن فرآیند صلح با فلسطین

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی هشدار داد که این رژیم باید از فراخوان برای تحریم اسرائیل در اروپا نگران باشد. وی در عین حال اذعان کرد که روابط میان واشنگتن و تل آویو آسیب دیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، در حالی که قرار است در ماه مارس انتخابات زودهنگام پارلمانی در اسرائیل برگزار شود، ایهود باراک، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی هشدار داد که در صورت روی کار آمدن دولتی جدید که علاقمند به پیگیری راه حل دو کشوری نباشد، اسرائیل به خطر خواهد افتاد.

باراک در سخنانی در کنفرانس سالانه تجارت اسرائیل در تل‌آویو گفت: در حال حاضر تلقی جهان غرب از اسرائیل این است که در حال کشیده شدن به سوی افراط‌گرایی است و این خطری علیه اسرائیل محسوب می‌شود.

باراک در پاسخ به سوال مدیر این کنفرانس مبنی بر اینکه در انتخابات آتی کاندید خواهد شد یا خیر گفت: میز رقابت‌ها خالی است و من روی آن نیستم شما باید از کاندیداهای دیگر بپرسید.

نخست وزیر سابق اسرائیل تصریح کرد که اروپا شریک تجاری شماره یک اسرائیل است نه آمریکا یا چین و تقاضای اروپایی‌ها برای تحریم اسرائیل مساله هشدار دهنده است.

باراک همچنین در خصوص رای گیری‌های اخیر پارلمان‌های چند کشور اروپایی در زمینه به رسمیت شناختن کشور فلسطین گفت: این حرکت با پارلمان آغاز شده و سپس به دانشگاه و همه سازمان‌های غیر دولتی کشیده می‌شود. این یک افق تاریک پیش روی اسرائیل است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: روابط اسرائیل با آمریکا آسیب دیده اما از بین نرفته است. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور سرمایه‌گذاری زیادی برای کمک به ما کرده و شکست خوردند.

باراک گفت: شیمون پرز، اسحاق رابین و خود من به عنوان نخست وزیران سابق اسرائیل در این زمینه شکست خوردیم اما این دلیل نمی‌شود که بخواهیم به آن‌ها توهین کنیم.

ایهود باراک همچنین نسبت به خطر روی کار آمدن خطر تشکیل یک کشور دو ملیتی هشدار داد و گفت: اسرائیل باید رسیدن به راه حل دو کشوری را با گرفتن تصمیم‌های کارآمد نظیر متوقف کردن شهرک‌سازی‌ها در مکان‌های دور افتاده و باقی ماندن در چارچوب شهرک‌های مهم، تسهیل کند.

وی عنوان کرد: باید در حال حاضر فرصتی فراهم آورد تا به کشورهای عرب میانه رو در مبارزه با افراط گران بپیوندیم اما شرط آن‌ها برای ائتلاف با اسرائیل این است که مساله فلسطین و اسرائیل محوریت پیدا کند.

انتهای پیام

کد N619625

وبگردی