آفتاب

تاکید خامکانی بر ضرورت افزایش تولید رقابتی و صادرات غیرنفتی

تاکید خامکانی بر ضرورت افزایش تولید رقابتی و صادرات غیرنفتی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: معادن کشور ما از نفت کمتر نیست اما اصلا روی درآمد معادن حساب باز نمی کنیم در حالی که باید به سمتی برویم که اداره کشور را هر چه زودتر از نفت نجات دهیم.

"حسین امیری خامکانی" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، درباره افت قیمت نفت اوپک اظهار کرد: اخیرا یک شوک به تولیدکنندگان نفت متعارف و فسیلی وارد می شود که اثر خود را بر سازمان هایی مانند اوپک می گذارد و آن تولید نفت غیرمتعارف است که تولید آن در آمریکا و کانادا رونق گرفته است.

وی افزود: در بخش سیاسی نیز احساس می کنیم آمریکا و عربستان تمایل دارند از طریق قیمت نفت فشار بیشتری به ایران وارد کنند و حتی ممکن است روسیه را مورد هدف داشته باشند.

امیری تصریح کرد: عربستان در رایزنی اخیر، کاهش تولید نفت برای بازگشت قیمت را منوط به کاهش تولید روسیه کرده که این امر نشان دهنده همان بحث سیاسی است.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس بیان کرد: قبل از این، هر زمان تنشی بود، اوپک خودش تصمیم می گرفت اما اکنون که قیمت نفت کاهش یافته، استدلال کشورهای عربی و به ویژه عربستان این است که باید قیمت پایین بیاید تا نفت شیل از اقتصادی بودن بیفتد زیرا هزینه های تولید آن بالاست اما این استدلال درست نیست.

وی ادامه داد: تولید نفت شیل روی ریل قرار گرفته و نمی توانیم بنشینیم تا از روند تولید خارج شود و ما نگرانیم که کاهش قیمت نفت طولانی مدت شود.

امیری اظهار کرد: در اجلاس اخیر اوپک عربستان و کشورهای هم پیمانش تصمیم به کاهش قیمت نفت گرفته و تصمیمی برای کاهش تولید نداشته اند، در حالی که ایران از یک سال گذشته زیر سهمیه اوپک، نفت تولید و صادر می کند.

وی با اشاره به اینکه نتیجه اجلاس اوپک این بود که بیش از سقف قبل، نفت تولید نشود، افزود: سقف اوپک 30 میلیون بشکه نفت در روز است که اخیرا 700 هزار بشکه بیشتر تولید می‌شد و عربستان تولید می کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: راه نجات ما، اقتصاد مقاومتی، تلاش برای کاهش وابستگی کشور به نفت و افزایش تولید است.

وی تصریح کرد: منظور از تولید، تولید رقابتی و صادراتی است و این مسائل در سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری کاملا مشهود است.

امیری با بیان اینکه راهی جز این نداریم که از محل صادرات غیرنفتی کشور را اداره کنیم، اظهار کرد: معادن کشور ما از نفت کمتر نیست اما اصلا روی درآمد معادن حساب باز نمی کنیم در حالی که باید به سمتی برویم که اداره کشور را هر چه زودتر از نفت نجات دهیم.

وی با تاکید بر افزایش صادرات غیرنفتی اظهار کرد: اگر در آینده درآمد نفتی کشور افزایش یافت، باید آن را در صندوق ذخیره نگه داریم و خواسته چند ساله محقق شود و پیش بینی این است که قیمت نفت برای سال آینده احیا نشود.

وی درباره وضعیت بودجه سال 94 با توجه به کاهش قیمت نفت افزود: باید تلاش کنیم که واحدهای تولیدی رونق یافته و از طریق تولید، مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای صنعتی و معدنی درآمد غیرنفتی کشور را افزایش دهیم و هزینه های جاری نیز کنترل بیشتری بشود.

امیری تصریح کرد: باید مراقب باشیم که به اعتبارات عمرانی کشور لطمه نخورد زیرا در این صورت اشتغال ضربه می بیند و در پی آن زندگی مردم دچار مشکل می شود.

وی تاکید کرد: باید کار را مدیریت کرد و دولت و مجلس می توانند با تعامل، این کار را انجام دهند.

انتهای پیام

کد N619471

وبگردی