آفتاب

وین میزبان کنفرانس بررسی خطرات و پیامدهای تسلیحات هسته‌ای

وین میزبان کنفرانس بررسی خطرات و پیامدهای تسلیحات هسته‌ای

آمریکا و انگلیس امروز(دوشنبه) برای اولین بار در کنفرانسی با حضور 800 نماینده از 150 کشور برای بررسی خطرات و پیامدهای 16000 کلاهک هسته‌ای بر جهان در وین حاضر می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، برخلاف سایر نشست‌ها درباره بررسی معاهده منع گسترش اتم، کنفرانس وین، اتریش با هدف بررسی تاثیرات این تسلیحات بر بشریت تشکیل شده است.

هدف از برگزاری این کنفراسن توجه ویژه به خطرات مرتبط با استفاده عمدی یا غیرعمدی از تسلیحات اتمی، تاثیرات آن بر سلامت محیط زیست، مواد غذایی و سایر پیامدها و بررسی قوانین بین‌المللی در این باره است.

این سومین کنفرانس درباره پیامدهای استفاده از تسلیحات اتمی بر بشر است. این کنفرانس همان 2013 آغاز و در اسلو، نروژ با حضور 127 کشور تشکیل شد، در کنفرانس ماه مارس در مکزیک نیز 146 کشور شرکت داشتند.

دو کشور آمریکا و انگلیس به همراه 9 کشور دیگر دارای تسلیحات هسته‌ای دو نشست پیشین این کنفرانس را که سال گذشته در نروژ و ماه مارس سال جاری در مکزیک برگزار شد را تحریم کرده بودند.

اگرچه کشورهای پاکستان و هند در نشست وین حاضر هستند اما روسیه، فرانسه و چین از غایبان بزرگ شمرده می‌شوند. با این حال سازماندهندگان گفته‌اند که یک اندیشکده چینی نزدیک به دولت این کشور در نشست شرکت خواهد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که برخی از مقام‌های این کشور در این کنفرانس در وین شرکت می‌کنند همچنین انگلیس نیز این بار اعلام کرده که در کنفرانس نمایندگانی را خواهد داشت.

فیلیپ هاموند، ویر امور خارجه انگلیس گفت: دعوت اتریش را برای شرکت در این کنفرانس پذیرفته و قرار است سوزان اوژان، سفیر انگلیس در ارتش و نماینده دائم لندن در آژانس بین المللی انرژی اتمی به وین برود.

این کنفرانس در تاریخ 8 و 9 دسامبر 2014 ( 17 و 18 آذر) در وین برگزار می‌شود.

در این نشست دو روزه تمرکز اصلی بر پیامدهای بالقوه و درازمدت انفجارهای هسته‌ای، تاثیر آزمایش‌های هسته‌ای و خطرات انفجارهای تصادفی هسته‌ای گذاشته شده است.

سازماندهندگان این کنفرانس امیدوارند بتوانند نیروی محرکه‌ای به جنبش جهانی برای کاهش تسلیحات هسته‌ای بیفزایند.

سباستین کروز، وزیر خارجه اتریش گفت: تا زمانیکه سلاح هسته‌ای هست، خطرش برای ما وجود دارد، عمدا یا ناخواسته این خطر واقعی وجود دارد. خطر این سلاح‌ها بیش از هر اقدام انسانی دیگری پتانسیل خاتمه دادن به حیات بشر بر کره زمین را دارد. در این سناریو برنده یا بازنده وجود ندارد. ما مسئولیت جمعی برای عدم استفاده از این تسلیحات چه توسط خودمان و چه نسل‌های بعدی داریم.

انتهای پیام

کد N619404

وبگردی