آفتاب
در کنفرانس خبری مشترک با ولید معلم

ظریف: حمله رژیم صهیونیستی به سوریه، همراهی با داعش است

ظریف: حمله رژیم صهیونیستی به سوریه، همراهی با داعش است

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: مذاکرات میان ما و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای منحصر به موضوع هسته‌ای است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد ظریف در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوری خود که پیش از ظهر دوشنبه برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در برخی اخبار گفته می‌شود که در مذاکرات هسته‌ای مباحث غیرفنی از جمله بحث سوریه مطرح شده است؟ گفت: همان‌طور که قبلا اعلام کردیم و مقام معظم رهبری و دولت گفتند مذاکرات ما با آمریکا منحصر به بحث هسته‌ای است. این که در گفت‌وگوها موضوعات دیگر به طور گذرا مطرح می‌شود امکان دارد. البته ما هم دیدگاه‌های‌مان را همان‌طور که علنی می‌گوییم درباره موضوعات منطقه و پدیده افراط و خطرات آن در مذاکره می‌گوییم اما مذاکره ما منحصر به بحث هسته‌ای و گفت‌وگوی طولانی درباره موضوعات دیگر نداشتیم.

او گفت: مساله هسته‌ای به اندازه کافی پیچیده است که نخواهیم موضوعات دیگر را در آن مطرح کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه اظهار کرد: منطقه ما با بحران بزرگی که ابعاد جهانی هم دارد روبه‌روست و هزینه این بحران بر دوش مردم مظلوم سوریه و عراق است و خوشبختانه مقاومت آن‌ها در مقابل موج افراط که با حمایت خارجی است چهره کریه ترور و ارعاب را به دنیا نشان داده است.

ظریف گفت: ایران فهم صحیحی از ابتدا از این خطر برای منطقه داشت و از ابتدا نیز در کنار مردم سوریه و عراق بوده و هست. آن چه امروز مهم است این که معیارهای دوگانه و سیاست‌های غیرمنطقی و توجه نکردن به خطر افراط و تلاش برای پیگیری سیاست‌هایی که در جهت کمک به افراطی‌گری و ترور در منطقه است دیگر نمی‌تواند ادامه یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان راهکار رسیدن به درک این که نباید از ترور و افراطی‌گری حمایت کرد را مقابله جدی با گروه‌ها و گرایش‌های افراطی‌گری در منطقه دانست و افزود: امروز بیش از هشتاد کشور جهان شهروندان‌شان در سوریه و عراق در کنار داعش می‌جنگند و فریب دروغ‌هایی را خورده‌اند که به اسم اسلام سعی دارد تصویر زشتی را از اسلام نشان دهد و این خطری جهانی است و این کشورها باید بدانند که این افراد روزی به کشورهای‌شان باز می‌گردند و منبع تهدید ملت‌های خودشان می‌شوند.

وی روش‌های پیگیری مبارزه علیه داعش و افراطی‌گری را مختلف دانست و گفت: من در گفت‌وگو با آقای معلم درباره این روش‌ها گفت‌وگو کردیم و تحولات چند هفته گذشته را نیز بررسی کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین در ادامه تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم و این حرکت را دادن قوت قلب به نیروهای داعش در سوریه و عراق دانست که طی هفته‌های گذشته متحمل شکست‌های پی در پی شده‌اند.

ظریف ادامه داد: اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به مناطقی از سوریه نشان دهنده همراهی و هماهنگی است که بین این رژیم و گروه‌های تروریستی وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره برگزاری اجلاس مقابله با خشونت در تهران، تصریح کرد: همانند اجلاسی که چند هفته قبل در قم تشکیل شد اجلاس فردا نیز این پیام واحد را به دنیا می‌رساند که ادیان اسلامی از تندروی مبرا هستند و تکفیری‌ها جایگاهی در دین اسلام نه در بین اهل سنت و نه در بین شیعیان ندارند. حرکت این گروه تروریستی علیه همه مردم منطقه، مسلمان و جهان است.

او تاکید کرد: این اجلاس این پیام را به طور صریح و آشکار به دنیا می‌رساند که استفاده ابزاری از گروه‌های تکفیری به ضرر کسانی تمام می‌شود که از آن‌ها استفاده کرده و می‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: آن چه در چند هفته اخیر در منطقه اتفاق افتاده است امیدواریم درس خوبی برای حامیان تروریسم در منطقه باشد.

ظریف گفت: تنها راه مبارزه با افراط، مبارزه جهانی و همه‌جانبه به لحاظ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی به ویژه جلوگیری از ارائه کمک‌های مالی به این گروه‌های تروریستی است. ما چاره‌ای جز یک مبارزه تمام عیار با این گروه‌ها نداریم و امیدوارم کشورهای همسایه و منطقه به این درک هر چه سریع‌تر و بیش‌تر برسند.

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین از مشورت‌های مستمر با دوستان سوریه برای همکاری دوجانبه خبر داد و گفت: ما امروز مسائل و روابط دوجانبه‌مان را بررسی کردیم و درباره مساله سوریه نیز تاکید داریم که باید راهکاری سیاسی بین تمامی طرف‌های سوری بدون دخالت خطرناک و تخریب‌گر خارجی را دنبال کرد.

وی هم‌چنین درباره گفت‌وگوهای میان دوستان سوریه با نماینده سازمان ملل و روسیه، اظهار کرد: من در صحبتی که با آقای معلم داشتم درباره گفت‌وگوهایی که با اطراف مختلف ایران داشته است صحبت کردم و گفتم که دیدگاه‌های ما مبتنی بر مصلحت منطقه، سوریه و صلح و امنیت بین‌الملل است و امیدواریم این تلاش‌ها هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد و فشار و تخریب تحمیل شده بر مردم منطقه و سوریه نیز از بین برود.

انتهای پیام

کد N619248

وبگردی