آفتاب

هشدار رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به انتشار گزارش شکنجه‌های سیا

هشدار رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به انتشار گزارش شکنجه‌های سیا

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و دولت‌های خارجی پیش بینی می‌کنند که انتشار گزارش سنا درباره استفاده آژانس اطلاعات داخلی آمریکا (سیا) از شکنجه باعث بروز خشونت و کشتار در خارج از کشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی ان ان گفت: آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به دولت‌های خارجی به صورت مخفیانه گفته‌اند که انتشار این گزارش درباره نحوه بازجویی واعتراف گیری سیا در یک دهه گذشته باعث می‌شود تا شبه نظامیان افراط گرا تحریک شوند تا به خشونتی دست بزنند که جان افراد بی‌شماری در آن‌ها گرفته می شود. این گزارش 480 صفحه‌ای، خلاصه‌ای از یک مطالعه 6000 صفحه‌ای محرمانه است که چند روز دیگر منتشر می‌شود.

یکی از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت:کنگره هشدار داده که انتشار این گزارش می‌تواند با یک واکنش خشونت بار همراه باشد.

یکی از معاونان کنگره آمریکا اعلام کرد که کاخ سفید مذاکرات را برای انتشار گزارش مربوط از آوریل 2014 رهبری کرده و هم رئیس جمهور و هم مدیر اطلاعات ملی از افشای این گزارش حمایت کرده‌اند.

این گزارش نخستین شرح عمومی استفاده سیا از شکنجه علیه بازداشتی‌های القاعده در زندان‌های مخفی سیا در اروپا و آسیا در چند سال اخیر پس از حملات 11 سپتامبر 2001 است.

انتهای پیام

کد N618867

وبگردی