آفتاب

کری: کمپین ضدداعش، صلح خاورمیانه را به دنبال دارد/ راه‌حل دو کشوری ضروری است

کری: کمپین ضدداعش، صلح خاورمیانه را به دنبال دارد/ راه‌حل دو کشوری ضروری است

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن در انتخابات اسرائیل مداخله نمی‌کند و با هر دولتی که منتخب شود، همکاری می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن در انتخابات اسرائیل مداخله نمی‌کند و با هر دولتی که منتخب شود، همکاری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در جریان نشست سابان (Saban) که از طرف موسسه بروکینگز در واشنگتن برگزار شده بود، گفت که واشنگتن تحت هیچ شرایطی در انتخابات 17 مارس اسرائیل مداخله نمی‌کند و به اراده مردم احترام می‌گذارد.

کری تاکید کرد: هر زمانی که فلسطینی‌ها و دولت آتی اسرائیل برای بازگشت به مذاکرات و اتخاذ تصمیم‌های دشوار آماده باشند، آمریکا مایل است که مداخله کرده و به طرفین کمک کند.

وی افزود: ما به هر دولتی که انتخاب شود و با اعضای آن همکاری می‌کنیم. هر گزینه‌ای بجز صلح غیرقابل قبول است، نمی‌توانیم مسائل بزرگتری را که نیاز به حل شدن دارند، نادیده بگیریم و بسیار مهم است که چشم‌انداز صلح پایدار را زنده نگه داریم. ما همچنان باید به تلاش‌ها برای بهبود اقتصاد فلسطین و ایجاد شرایطی برای مذاکرات ادامه دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه نشست بروکینگز تاکید کرد که ضرورت راه‌حل دو کشوری امروز بیش از یکسال گذشته حس می‌شود.

کری گفت: هیچ راه‌حل تک کشوری‌ای وجود ندارد که طبق آن اسرائیل بتواند به عنوان یک کشور و دموکراسی وجود داشته باشد. اگرچه روند مذاکرات صلح ناکام مانده اما من تسلیم نمی‌شوم. وضعیت کنونی روابط اسرائیل-فلسطین ناپایدار است. درگیری اخیر به همه لطمه زد. عقل سلیم و تحلیل‌های استراتژیک به ما می‌گویند که این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند. اسرائیلی‌های زیادی کشته شدند، فلسطینی‌های زیادی کشته شدند و ما باید هر کاری لازم است برای جلوگیری از تلفات بیشتر و کشته شدن انسان‌های بیگناه انجام دهیم و شعله‌های تنش را خاموش کنیم تا تبدیل به آتش تمام‌عیار نشود.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سخنانش در نشست سابان گفت که همکاری بین‌المللی برای مقابله با داعش می‌تواند به صلح گسترده‌تر در خاورمیانه ختم شود و دولت اوباما به مسلح کردن و آموزش بهتر اپوزیسیون میانه‌روی سوریه متعهد است.

به گفته کری مقابله با داعش در عراق و سوریه بخشی از نبرد گسترده‌تر برای آینده خاورمیانه و برقراری امنیت در اروپا و آمریکاست؛ نبردی که فراتر از مذهب و ایدئولوژی است.

کری اظهار کرد: از "ساحل" تا مغرب، از یمن تا سوریه، ما شاهد هستیم که کشمکشی حماسی در جریان است و نفاق‌افکنان و نابودکنندگان برای تحت‌الشعاع قرار دادن حل‌کننده مشکلات، التیام‌دهندگان و سازندگان تلاش می‌کنند. و در آنجا و در بسیاری از مناطق افراط‌گرایان خشن در حال پیگیری دستور عمل تنفر خود هستند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: همکاری میان نیروهای عراقی و کرد بسیار چشمگیر است و حضور عربستانی‌ها، اماراتی‌ها و اردنی‌ها و قطری‌ها و دیگران برای مقابله با چالش کنونی نشان می‌دهند که همکاری منطقه‌ای برای مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی ممکن است.

کری همچنین درخصوص روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی تاکید کرد که رهبران میانه‌روی عرب می‌خواهند که صلح با اسرائیل برقرار شود و تمایل دارند تا با اسرائیل در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد و کشاورزی همکاری کنند.

کری در پایان به نشست هفته گذشته ائتلاف ضدداعش در اروپا اشاره کرد و گفت که افزایش مقابله با داعش با پیشرفت‌هایی همراه بوده و طی دو ماه و نیم گذشته ائتلاف توانسته است راه‌های تامین مالی داعش و تجهیز مجدد آنها را مختل کند و عملیات‌هایی کنترل و فرماندهی را با مشکل روبه‌رو کند.

انتهای پیام

کد N618642

وبگردی