آفتاب

ادعاهای کری درباره ایران برای رضایت صهیونیست‌ها

ادعاهای کری درباره ایران برای رضایت صهیونیست‌ها

وزیر امور خارجه آمریکا با اختصاص بخش زیادی از سخنرانی روز یکشنبه خود به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، گفت: هدف ما رسیدن به توافقی است که موجب رفع نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی روز یکشنبه خود در نشست مجمع سابان در واشنگتن که با همکاری اندیشکده بروکینگز برگزار شد، با تکرار ادعاهای پیشین غرب مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای، گفت: جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، هسته مرکزی سیاست خارجی باراک اوباما از زمانی بود که به ریاست جمهوری رسید. این سیاست تغییر نکرده است و زمانی که وی با من برای پست وزیر امور خارجه صحبت می‌کرد، تأکید کرد که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد و من هر آنچه که لازم است انجام می‌دهم.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا جان کری ادامه داد: رئیس جمهور هیچ گاه این دیدگاه خود را تغییر نداده و بنابراین سیاست وی تغییر نکرده است. اگرچه شاید از نظر تاکتیکی اختلافاتی داشته باشیم اما وقتی صحبت از اهداف راهبردی و محوری در میان است یعنی عدم ساخت سلاح هسته‌ای کوچکترین اختلاف نظری بین آمریکا و اسرائیل وجود ندارد. این دلیلی است که ما در طول یک سال گذشته با شرکایمان با گروه 1+5 وارد مذاکراتی سخت و جدی با ایران شده‌ایم تا بتوانیم به یک راه‌حل جامع، قابل راستی آزمایی و بادوام برسیم که موجب پایان دادن به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل شود.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: اکنون من از شما می‌خواهم یک لحظه فکر کنیم و به یاد آوریم که چطور به این نقطه رسیدیم. ما اینجاییم نه به دلیل تاریخ سخت میان ایران و آمریکا اگرچه این سابقه دشوار بوده است.

وی با بیان این ادعا که همچنین اتهامات ناراحت کننده‌ای هم به یک روزنامه‌نگار آمریکایی در ایران وارد شده که تنها مشغول انجام کار خود بوده است، افزود: ما حتی به دلیل تهدیدات غیرقابل دفاع مقامات ایران علیه اسرائیل اینجا نیستیم. اگرچه این تهدیدات غیرقابل دفاع هستند.

جان کری در ادامه ادعاهای خود گفت: ما حتی به خاطر اقدامات تروریستی که ایران از آنها حمایت کرده و فعالیت های بی‌ثبات کننده این کشور در منطقه در مذاکرات حضور نداریم. هرچند ما این اقدامات را هر زمان و در هر مکانی که به وقوع بپیوندند محکوم می‌کنیم.

وی افزود: ما برای چند دلیل ساده اینجا هستیم. از جمله این‌که ایران در طول سال‌های گذشته به نگرانی‌های جهان در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش پاسخ نداده و این‌که جامعه بین‌الملل احساس می‌کند ایران باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند. بنابراین ما چندین سال وقت صرف کردیم تا گسترده‌ترین و عمیق‌ترین رژیم تحریم‌ها در طول تاریخ را علیه ایران اعمال کنیم تا به پاسخ‌های مورد نظر جهان برسیم. زمانی که این تحریم‌ها به تصویب رسید من رئیس کمیته روابط خارجی سنا بودم و مانند تمام اعضای کنگره به اثر تحریم‌ها افتخار می‌کنم. بدون آنها ما اکنون پای میز مذاکره نبودیم.

این دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین اظهار کرد: ما در نهایت اینجا هستیم چون معتقدیم که بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق یک توافق قابل راستی‌آزمایی و بدست آمده از مسیر مذاکرات است. ما متقاعد شده‌ایم که بهترین راه برای ایجاد مسئولیت (در ایران) مذاکره و رسیدن به توافق قابل راستی‌آزمایی است که نگرانی‌های مشروع جامعه بین‌الملل را حل و ثابت کند برنامه هسته‌ای ایران همان‌گونه که می‌گوید ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد و بعلاوه به مردم ایران که ما خصومت خاصی با آنها نداریم فرصتی برای آینده بهتر بدهد.

کری ادامه داد: اکنون واضح است که این روند زمان می‌برد. اختلافات زیاد است و مسائل فنی و پیچیده هستند و اگر ما واقعاً می‌خواهیم تمام مسیرهایی که ایران می‌تواند از طریقشان به مواد شکاف‌پذیر مورد نیاز برای ساخت یک بمب هسته‌ای دست پیدا کند را ببندیم هر یک از جزئیات اهمیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. اما این مسأله زمان‌بر است چون ما نمی‌خواهیم به هر توافقی تن دهیم. ما خواستار یک توافق درست هستیم.

وزیر امور خارجه آمریکا به سخنرانی سال گذشته خود در این مجمع اشاره کرد و گفت: سال گذشته من اندکی پس از امضای برنامه اقدام مشترک که امکان آغاز مذاکرات رسمی با ایران را فراهم کرد، سخنرانی کردم و به یاد می‌آورم که آن روز بسیاری ادعا می‌کردند ما اشتباه فجیعی مرتکب شده‌ایم. به ما گفته شد که ایران تقلب خواهد کرد ورژیم تحریم‌هایی که طی سال‌های طولانی ساخته شده بود، فرو می‌ریزد. ما همچنین به برهم زدن امنیت و ایمنی کشور خود و متحدان نزدیکمان متهم شدیم. من در آن زمان به شما گفتم که آمریکا و شرکایمان شامل اسرائیل و تمام جهان امن‌تر شده است و دقیقاً همان اتفاقی افتاد که گفته بودم.

وی افزود: یک سال پیش برنامه هسته‌ای ایران با تمام سرعت به سمت ذخایر بیشتر،‌ظرفیت بزرگ‌تر غنی‌سازی اورانیوم، تولید پلوتونیوم در سطح تسلیحاتی و کاهش زمان گریز هسته‌ای پیش می‌رفت. اکنون ایران به تمام تعهداتش طبق توافق اولیه عمل کرده است. پیشرفت برنامه هسته‌ای این کشور برای اولین بار در یک دهه به عقب رانده شده است. ما چگونه این را می‌فهمیم از آنجا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توانسته‌اند تأیید کنند ایران به معنای واقعی به تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک عمل کرده است.

کری تصریح کرد: امروز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روزانه به تأسیسات غنی‌سازی ایران شامل فردو دسترسی دارند و ما شناختی عمیق‌تر از برنامه هسته‌ای ایران، تولید سانتریفیوژهایش و معادن و آسیاب‌های این کشور داریم. هر اونس از ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران در سطح 20 درصد نیز رقیق یا تبدیل شده است. آنها همچنین غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از 5 درصد را به حالت تعلیق درآورده‌اند. پیشرفت رآکتور پلوتونیوم اراک متوقف شده و هیچ قطعه جدیدی در آن نصب نشده است که به آن اجازه راه‌اندازی بدهد.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به این‌که عدم دستیابی به یک توافق بهتر از یک توافق بد است، گفت: من می‌توانم به شما اطمینان دهم که آمریکا همزمان که ما برای رسیدن به یک توافق جامع تلاش می‌کنیم همان‌گونه که اسرائیل گفته اعتقاد دارد که عدم توافق به یک توافق بد ارجحیت دارد و به همین دلیل مذاکرات را تمدید کردیم. ما می‌دانیم که هر توافقی مانند برنامه اقدام مشترک تحت قضاوت مشروع شهروندانمان، کنگره و نزدیکترین دوستانمان خواهد بود.

وی ادامه داد: ما همچنین نمی‌خواهیم برای همیشه مذاکره کنیم. اگر مذاکرات پیشرفت محسوسی نداشته باشد چه کسی می‌داند تا کجا می‌توان ادامه داد. در حال حاضر با توجه به اختلافات مهمی که وجود دارد نمی‌دانیم می‌توانیم به نتیجه برسیم یا نه. اما اطمینان داریم که یک نتیجه به دست آمده از مسیر مذاکرات اگر موجب برآورده شدن خواسته‌هایمان شود بهترین راه برای اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران خواهد بود.

کری در این باره گفت: طی هفته‌های اخیر ما شاهد ارائه ایده‌های جدید بودیم که تکرار می‌کنم می‌توانست برخی مسائل دشوار را حل کند. این دلیلی است که وقتی ما دو هفته قبل در وین زمانی که به ضرب‌الأجل تعیین شده برای مذاکرات رسیدیم با تمدید مذاکرات برای یک دوره زمانی مختصر موافقت کردیم. اگرچه این زمان 7 ماه اعلام شده است. ما به دنبال آن نیستیم. من فکر می‌کنم هدف ما 3 یا 4 ماه است و حتی امیدوارم که در صورت امکان حصول توافق زودتر محقق شود.

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: دلیل این‌که این کار را می‌کنیم این است که من معتقدم رئیس جمهور اوباما بر این باور است که دولت عمیقاً اعتقاد دارد ترک میز مذاکره در شرایطی که حصول یک توافق مسالمت‌آمیز می‌تواند ممکن باشد خلاف منافع ما و متحدان نزدیکمان است. اگر این تلاش‌ها به شکست بیانجامد ما به صراحت گفته‌ایم که آنچه را لازم است انجام می‌دهیم اما اگر بتوانیم به توافق دست پیدا کنیم تمام جهان شامل اسرائیل، به واسطه آن امن‌تر خواهد بود.

وی تأکید کرد: اکنون هیچ کس نباید یک لحظه در خصوص استحکام همیشگی روابط آمریکا و اسرائیل تردید داشته باشد. من می‌خواهم کاملاً مشخص کنم فارغ از این که دیدگاه‌های سیاسی ما چه چیزی باشد و این‌که ممکن است اختلافاتی میانمان شامل اختلاف نظرهای تاکتیکی وجود داشته باشد، همکاری‌های روزانه، ماهانه و بلندمدت ما در موضوع همکاری‌های امنیتی شامل گنبد آهنین رایزنی‌های هفتگی و روزانه و بعلاوه اطلاعاتی که ما درباره ایران و مسائل دیگر ارائه می‌دهیم ادامه دارد و هیچ‌گاه بهتر از امروز نبوده است. ما همچنین از اسرائیل که از سوی غزه و نقاط دیگر تحت محاصره است حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، مجمع سابان یک گروه آمریکایی – اسرائیلی است که هرساله به میزبانی هاییم سابان میلیاردر صهیونیستی و اندیشکده بروکینگز نشستی را با هدف بررسی روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی برگزار می‌کند.

غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند که ایران همواره تأکید می‌کند برنامه هسته‌ای‌اش ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد.

رهبر معظم انقلاب در آخرین سخنرانی‌شان با دفاع از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی در مورد ضرورت حفظ امنیت رژیم صهیونیستی در سایه مذاکرات هسته‌ای تأکید کردند این را بدانید چه توافق هسته‌ای حاصل بشود و چه نشود اسرائیل روز به روز ناامن‌تر خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه افزودند: البته مقامات آمریکایی حتی در همین حرفشان نیز صادق نیستند چرا که دولتمردان آمریکا در واقع دنبال منافع و امنیت فردی خودشان هستند نه امنیت اسرائیل.

ایشان یادآور شدند: آنها در مجالس خصوصی و نامه‌پراکنی یک جور حرف می‌زنند و در سخنان عمومی یک جور دیگر. هدف اصلی آمریکایی‌ها راضی نگه داشتن شبکه جهانی سرمایه‌داران صهیونیست است چرا که این شبکه هم به آنها رشوه و پول و مقام می‌دهد و هم در صورت مخالفت آنها را تهدید، رسوا یا حتی ترور می‌کند.

انتهای پیام

کد N618600

وبگردی