آفتاب

نشست منامه به کار خود پایان داد

نشست منامه به کار خود پایان داد

نشست "گفت‌وگوی منامه" با حضور وزیران خارجه و دفاع تعدادی از کشورهای جهان به کار خود پایان داد و شرکت‌کنندگان در این نشست در روز آخر مذاکرات بر پرونده هسته‌ای ایران متمرکز شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، پرونده هسته‌ای ایران در آخرین روز مذاکرات گفت‌وگوی منامه برجسته بود و شرکت‌کنندگان در خصوص این مساله به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

در همین حال سامح شکری، وزیر خارجه مصر در سخنانی اعلام کرد: قاهره در راستای توافق منطقه‌ای و بین‌المللی برای محاصره کانون‌های تنش در جهان عرب به ویژه در سوریه، عراق، لیبی و یمن عمل می‌کند.

وی افزود: در مقابل کسانی هستند که خواهان راهکار نظامی بوده و با این کار گسترش گروه‌های تروریستی در منطقه را دامن زده‌اند. راه‌ حل نظامی گشایشی را در عرصه سیاسی ایجاد نخواهد کرد بلکه به تشدید رادیکالیسم می‌انجامد.

در همین حال جان برد، وزیر خارجه کانادا عنوان داشت: گفت‌وگوی منامه زمینه سیاسی مستحکم و مشترکی را برای مذاکرات ایجاد می‌کند تا بسیاری از مسائل سیاسی و استراتژیک که برای منطقه و جهان اهمیت دارد مورد بررسی و مناقشه قرار بگیرد.

وی افزود: کشورهای حوزه خلیج فارس نه فقط در عرصه اقتصادی و سیاسی نقش مهمی را ایفا می‌کنند بلکه با تجارب بسیار خود می‌توانند درگیری‌ها و بحران‌ها را با موفقیت مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: این گفت‌وگوها فضای منحصر به‌ فردی را ایجاد کرد که بسیاری از سیاستمداران و مسوولان امنیتی در منطقه و جهان جمع شدند و اندیشه‌ها و دیدگاه‌های خود را در خصوص بسیاری از مسائل منطقه به ویژه عراق و سوریه مطرح کردند.

در همین حال ایمن الصفدی، معاون نخست‌وزیر سابق اردن گفت: آمریکا باید بداند که تحقق اولویت‌ها و منافعش در منطقه ایجاب می‌کند تا روابطی مبتنی بر احترام به حقوق تمامی طرف‌ها در پیش بگیرد.

وی افزود: توافق مرحله‌ای میان ایران و 1+5 عرصه را با مطرح کردن سوال‌هایی از سوی کشورهای منطقه در مورد اولویت‌های آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش در قبال منطقه باز کرد به ویژه اینکه این توافق به دور از حضور کشورهای منطقه به ویژه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفت که باید نقش گسترده‌ای را ایفا کنند.

خبرنگار شبکه ارم نیوز اعلام کرد که مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران و همکاری نظامی منطقه‌ای محور روز پایانی نشست منامه بود.

در نشست روز یکشنبه شرکت‌کنندگان به نحوه رویارویی با ایدئولوژی‌های گروه‌های تندرو که گروه‌های مسلح مثل داعش و القاعده را تغدیه می‌کنند، پرداختند.

مذاکرات روز یکشنبه بر راه‌های مقابله با تفکر افراطی و گروه‌های مسلح متمرکز بود.

انتهای پیام

کد N618574

وبگردی