آفتاب

پایگاه نظامی؛ پاداش سکوت انگلیس در برابر نقض حقوق بشر در بحرین

پایگاه نظامی؛ پاداش سکوت انگلیس در برابر نقض حقوق بشر در بحرین

یک روزنامه انگلیسی به نقل از فعالان حقوق بشر از توافق بحرین با انگلیس برای ایجاد پایگاه نظامی در خلیج فارس به عنوان پاداش سکوت انگلیس در برابر جنایات رژیم آل خلیفه یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، نیروی دریایی سلطنتی انگلیس اجازه یافته است در آبهای بحرین پایگاه نظامی ایجاد کند. فعالان حقوق بشر می گویند این اقدام پاداش رژیم بحرین به انگلیسی ها به خاطر سکوتشان در مورد نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان در این کشور کوچک است.  

هر چند کشتی های مین یاب انگلیسی سال هاست در بندر سلمان بحرین حضور دارند اما توافقی که روز گذشته به امضای "فیلیپ هاموند" و همتای بحرینی اش رسید، مجوز ایجاد یک پایگاه بزرگ نظامی برای مستقر کردن رزمناوها و ناوهای هواپیمابر جدید مانند "ملکه الیزابت" که در حال ساخت در اسکاتلند است را به انگلیس می دهد.

این توافقنامه فرصت خوبی برای بازگشت نظامی انگلیس به آبهای منطقه است چرا که این کشور در سال 1971 پایگاه های اصلی خود در کانال سوئز را تعطیل و عرصه را برای حضور نظامی آمریکا باز کرد.

این در حالی است که حمایت های لندن از سیاست های سرکوبگرایانه منامه با انتقادهای گروه های حقوق بشری مواجه بوده است. انگلیس در جریان موج بیداری اسلامی در سال 2011 سرکوب معترضین توسط رژیم آل خلیفه را نادیده گرفته و نیز در برابر اعزام نیروهای سرکوبگر از عربستان به بحرین سکوت کرد.

از این رو گروه های حقوق بشری می گویند توافقی که روز گذشته به امضا رسید، پاداشی بود که بحرین در برابر این سکوت، به انگلیس داد. سازمان عفو بین الملل در گزارشی که از وضعیت بحرین منتشر کرده از وجود موارد متعدد نقض حقوق بشر در این کشور خبر داده و از دستگیری، سرکوب و شکنجه معترضان توسط رژیم دیکتاتور آن ابراز نگرانی کرده است.

کد N617846

وبگردی