آفتاب
حمید روحانی:

حرکت 16 آذر یک حرکت حماسی بود

حرکت 16 آذر یک حرکت حماسی بود

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر اظهار کرد: در آن شرایط خفقان پس از کودتا حرکت 16 آذر دانشجویان یک حرکت حماسی به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،حجت‌الاسلام والمسلمین حمید روحانی در ویژه برنامه‌ گرامیداشت روز 16 آذر که با موضوع مقابله با استبداد و مبارزه با استکبار، به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: علم و دانش در پیشرفت و آزاداندیشی توده‌های مردم نقش بسیار مهمی دارد. کسانی که اهل علم هستند جلوی ظلم و استکبار سر تعظیم فرود نمی آورند.

وی ادامه داد: در تاریخ صد ساله اخیر ایران دیده‌ایم که روحانیون چگونه جلوی ظلم ایستاده‌اند. از ابتدای تاسیس دانشگاه در کشور نیز حرکت‌های آزادی‌طلبانه دانشجویان آغاز شد و هیچگاه در برابر استعمار تسلیم نشدند.

وی با طرح این پرسش که چرا 16 آذر باید نماد مقاومت دانشگاه باشد، تصریح کرد: در دانشگاه اتفاقات زیادی افتاده و قربانی‌های زیادی داشته است، اما چند مساله در مورد حرکت دانشجویان در روز 16 آذر سال 1332 باید مدنظر قرار گرفته شود. آن حرکت در واقع نوری در تاریکی بود. رژیم شاه آنقدر خفقان ایجاد کرده بود که دیگر جای نفس کشیدن نبود به همین جهت است که می‌گویم حرکت 16 آذر در آن شرایط یک حرکت حماسی بود زیرا راه را برای دیگران هموار کرد.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر ادامه داد: 16 آذر حرکتی خودجوش بود. سرکوب، کشتار و در هم کوبیدن ارزش‌ها نتوانست آن حرکت دانشجویی را سرکوب کند. شهیدان آن روز با خون خود نهال جنبش و حرکت را آبیاری کردند و زمینه را برای حرکت افراد بعدی هموار نمودند.

روحانی با اشاره به فعالیت‌های دانشجویان از قبل انقلاب تا به امروز، یادآور شد: نخستین تظاهراتی که با نام امام در کشور برگزار شد، توسط دانشجویان بود. دانشجویان همیشه پشت سر امام بودند و با او حرکت می‌کردند و به راهش تداوم می‌بخشیدند. نخستین سخنرانی امام (ره) نیز در جمع دانشجویان در 16 فرودین سال 43 انجام شد. در مورد قوانین کاپیتالاسیون هم دانشجویان سکوت نکردند و در جریان مسابقه فوتبال بین ایران و اسرائیل تظاهرات به راه انداختند و با همین تظاهرات و شعارها جلوی سرمایه‌گذاران آمریکایی در ایران را در سال 49 گرفتند. پس از پیروزی انقلاب هم دیدیم که بزرگ‌ترین حامیان انقلاب، دانشجویان بودند که در تکمیل نهضت امام حرکت می‌کردند.

وی همچنین افزود: ما متاسفیم که امروز عده‌ای حرکت عزتمندانه امام و شهیدان را پایمال می‌کنند و با وضعی اسفناک استقلال را نفی کردند و به دنبال جایگاه‌شان در دوران قاجار می‌گردند. امروز رییس‌جمهور گفت تعداد کمی هستند که مخالف برنامه‌های ما هستند. گویا هر کسی که در مسیر ناحق حرکت می‌کند اینگونه است، زیرا فرعون هم در مقابل مخالفانش می‌گفت آنها مشتی پابرهنه هستند. باید به ایشان بگوییم که آقای رییس‌جمهور مردم می‌بینند که در عرض چند ماه 31 درصد گرانی شده به همین علت از برنامه‌های شما ناراضی هستند.

روحانی در ادامه اظهارکرد: رییس‌جمهور امروز ادعا کردند که دید جهان نسبت به ایران عوض شده است. بله عوض شده، زیرا تا دیروز کشورمان را مستقل می‌دانست و امروز ما را وابسته به کشورهای دیگر جهان می‌داند. دست‌هایی در کار است که شرافت و عزت را از ما بگیرند. در کتاب دکتر سریع‌القلم که رییس‌جمهور نیز در مقدمه آن یادداشت نوشتند مستقیما آمده که برای رابطه با جهان از پیاده کردن کامل اسلام باید چشم بپوشانیم. از استقلال‌مان چشم بپوشانیم.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر ادامه داد: در همین کتاب جنایات آمریکا توجیه شده به طوری که خود آمریکایی‌ها هم نمی‌توانند چنین مقاله‌ای در مورد کارهایش بنویسند. این جریان مسائلی پیش می‌آورد که غیرت، شرافت و عزت را از ملت می‌گیرد. امیدواریم دانشجویان با بصیرت خود راه امام، رهبر و شهدا را ادامه دهند و اجازه ندهند که بیگانگان بالا سرشان بیایند.

انتهای پیام

کد N617607

وبگردی