آفتاب

چمران: امیدوارم گرامیداشت روز دانشجو فقط به حرف نباشد

چمران: امیدوارم گرامیداشت روز دانشجو فقط به حرف نباشد

رییس شورای شهر تهران اظهار کرد: در طی تمام سال‌ها همیشه به نوعی دانشجویان یاد روز 16 آذر را گرامی می‌دارند، امیدوارم این گرامیداشت فقط به حرف نباشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصطفی چمران در ویژه‌برنامه‌ گرامیداشت روز 16 آذر که با موضوع مقابله با استبداد و مبارزه با استکبار، به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: باید ریشه مبارزات دانشجویی و نتیجه آن را بررسی کنیم. از 28 مرداد سال 32 مبارزات دانشجویی عیان و آشکار شد، البته فقط در دانشگاه‌ها نبود بلکه بازار و خیابان هم با مبارزات دست و پنجه نرم می‌کرد. همان‌طور که به دانشگاه‌ها حمله می‌کردند به بازار هم حمله می‌کردند.

وی ادامه داد: قرار بود در ماه آذر همان سال نیکسون، رییس‌جمهور سابق آمریکا، به ایران بیاید و نتیجه تلاش خود را ببیند. حکومت شاه با ارتشبد زاهدی سعی داشت کشور را آرام و ساکت نشان دهد به همین خاطر قتل و شهادت دانشجویان دانشگاه تهران به وجود آمد.

رییس شورای شهر تهران با بیان این نکته که حادثه روز 16 آذر ارتباط مستقیمی با کودتای 28 مرداد سال 32 دارد، خاطرنشان کرد: در روز 28 مرداد در منطقه مولوی و بازار تهران رسما دلارهای آمریکایی را به مردم توزیع می‌کردند و با این روش شعبان بی‌مخ و سربازان ارتشی توانستند آن کودتا را شکل دهند. نیکسون می‌خواست چهار ماه پس از آن واقعه به ایران بیاید تا خودش نتیجه پول‌هایی که خرج کرده را ببینند و دکترای افتخاری‌اش را از دانشگاه حقوق کسب کند.

چمران افزود: دانشجویان تظاهرات کردند و شعارهایی سر دادند. در آن روز گارد شاهنشاهی در دانشگاه حضور داشت و به نقل از برادرم شهید چمران که همکلاس شهدای روز دانشجو بود، دانشجویان متوجه غیرعادی بودن اوضاع شده بودند و آرام به کلاس‌های‌شان رفتند اما گارد شاهنشاهی می‌خواست کاری کند تا دیگر دانشجویان نتوانند تظاهرات کنند به همین جهت به کلاس‌ها حمله کردند، به استادان توهین کرده و دانشجوها را به گلوله بستند.

وی با اشاره به استمرار یادآوری روز 16 آذر در تمامی سال‌ها، گفت: از آن سال به بعد همیشه به نوعی 16 آذر یاد شهدا، قندچی، شریعت‌رضوی و بزرگ‌نیا را دانشجویان گرامی می‌داشتند. یادم هست که یک سال بعد از سخنرانی دکتر شیبانی، ایشان را دستگیر کردند. آنچه که پایه حرکت دانشجویان در تمام این سال‌ها بود خواست ضدشاهنشاهی‌ و ضد استبدادی انگلیسی و ضد استعماری آمریکا بود.

رییس شورای شهر تهران در ادامه گفت: شهید چمران در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود رسم ما ایرانی‌ها این است که مهمان‌نواز باشیم و جلوی پای آدم‌های مهم قربانی کنیم چون او برای حکومت کودتا آدم مهمی به شمار می‌آمد سه تن از باارزش‌ترین افراد به کشور یعنی آن سه دانشجو را جلوی پایش قربانی کردند.

وی در پایان تصریح کرد: امیدوارم گرامیداشت این عزیزان فقط به حرف نباشد و راه او ادامه داشته باشد. آنچه که امروز در مورد اقتصاد مقاومتی گفته می‌شود در همین جهت است که تنها با مقاومت به پیروزی می‌رسیم.

در بخش دیگری از این مراسم دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان علی جوادی گفت: هر چه که انقلاب پیش می‌رود چهره نفاق و دشمنی با آن پیچیده‌تر می‌شود اما در مقابل تحلیل و توصیف مردم ما این چهره پیچیده بسیار ساده و قابل شناسایی می شود. جامعه ما خود را جامعه‌ای می‌داند که قرار است به مسیر ظهور کمک کند. این فکر شیعه است که انقلاب به آن هویت داد.

انتهای پیام

کد N617581

وبگردی