آفتاب
معاون دادسرای انتظامی قضات:

هدف اصلی ارزیابی‏‏‌ها، ارتقای تشکیلات قضایی است

هدف اصلی ارزیابی‏‏‌ها، ارتقای تشکیلات قضایی است

معاون نظارت و ارزشیابی دادسرای انتظامی قضات، هدف اصلی ارزیابی‏‏‌های این معاونت را ارتقای تشکیلات قضایی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه یزد، علی رنجبر در آیین تجلیل از قضات نمونه استان یزد، لازمه داشتن تشکیلات سالم در دستگاه قضایی را نظارت مستمر خواند و تصریح کرد: هدف اصلی از ارزیابی‏‏‌ها، ارتقای تشکیلات قضایی است و این امر زمانی محقق خواهد شد که خروجی کارها اجرای عدالت الهی باشد که در این صورت، شهد و شیرینی عدالت الهی را به مردم چشانده‎‎ایم.

وی با اشاره به حجم بالای فعالیت قضات و فعالیت‏‏‌های شبانه‌روزی آنها، خواستار توجه همه مسئولان به امر پیشگیری در بروز جرائم به منظور کاهش پرونده‌‏‏های ورودی به دستگاه قضا شد.

این مقام قضایی در بخشی از سخنانش قضاوت را هم به لحاظ نیاز به تخصص و هم به دلیل نیاز به وارستگی، یک امر دشوار خواند و گفت: جایگاه قضات، جایگاه والایی است به نحوی که در متون مقدس برای قضاوت اوصافی در نظر گرفته شده که برای دیگر کارگزارن در نظر گرفته نشده است.

وی در مورد وی‍ژگی‎‎های یک قاضی، اظهار کرد: قاضی اسمش متلازم با تقوی و عدالت است و قضاوت بدون این وی‍ژگی‏‏‌ها فاقد معناست.

وی همچنین گفت: مبنا و معیار حکم قاضی باید اجرای حق باشد و نباید در صدور حکم هواهای نفسانی را در کار خود دخیل کند؛ چرا که نهایت تبعیت از هوای نفس، ضلالت و گمراهی است.

رنجبر در ادامه با اشاره به آیاتی از قران بر لزوم نظارت بر خویشتن به دستور خداوند تاکید کرد و گفت: اهمیت کار قضاوت ایجاب می‏‏‌کند که انسان ظرفیت‎‎های درونی خود را ارتقاء بخشد و خودمراقبتی داشته باشد.

وی با بیان این که قاضی باید با سکون خود به جامعه آرامش عطا کند، نقش قاضی را به مانند صخره سنگی از کوهی استوار به نام دستگاه قضا خواند که هر چند در درون خود جنب و جوش و لرزش‎‎هایی نیز دارد، ولی این لرزش‎‎ها را می‏‏‌گیرد و همچنان استوار می‏‏‌ماند.

معاون نظارت و ارزشیابی دادسرای انتظامی قضات علت اصلی بسیاری از آسیب‎‎ها را عدم رعایت تقوی و فراموشی خداوند دانست و گفت: خداوند می‎‎فرماید هر کسی که خدای خود را فراموش کند، خودش را فراموش کرده است.

رنجبر هدف از انجام نظارت و ارزشیابی از قضات از طریق بازرسی‏‏‌های آشکار و پنهان را شناسایی نقاط قوت و ضعف قضات ذکر کرد و گفت: بر اساس این عملکرد، قضات رتبه‏‏‌بندی و روند رشد دستگاه قضا ترسیم می‎‎شود.

وی با اشاره به شروع دور سوم بازرسی از دادگستری‏‏‌های سراسر کشور از سوی این معاونت، یکی دیگر از اهداف این نظارت‎‎ها را شناسایی قضات شایسته در زمینه‏‏‌های مختلف خواند و گفت: انتصابات و تغییر و ارتقای شغلی قضات ضابطه‏‏‌مند خواهد شد و از این پس نتایج ارزیابی‎‎ها و عملکرد قضاوت در این باره ملاک قرار خواهد گرفت.

این مقام قضایی یکی دیگر اهداف این معاونت را ایجاد انگیزه برای تشویق به رقابت بین قضات به عملکردی بهتر ذکر کرد و افزود: البته هدف ما در بررسی نقاط ضعف مچ‎‎گیری و دستگیری قضات نیست بلکه هدف اصلاح و آموزش برای رفع نواقص و ضعف‎‎هاست.

وی در بخش پایانی سخنانش چند توصیه برای قضات به وی‍ژه در شعب تجدیدنظر داشت و گفت: همکاران توجه داشته باشند که امضای آنان به منزله رای قطعی است و با توجه به محدودیت‎‎های ماده 18، این آراء سرنوشت قطعی مردم را رقم می‏‏‌زند.

رنجبر ادامه داد: از طرفی با توجه به جمعیت زندانیان و مشکلات و مفاسدی که وجود دارد، گاهاً ترس از زندان بازدارندگی به مراتب بیشتر از زندانی شدن دارد؛ لذا همکاران از ظرفیت‎‎‏‏هایی مانند تعلیق و تاخیر، نظام نیمه آزاد و مشروط و غیره بیشتر بهره بگیرند.

انتهای پیام

کد N617571

وبگردی