آفتاب

رئیس جمهور/2/: دیوار دولت فعلا" از همه کوتاه‌تر است

رئیس جمهور/2/: دیوار دولت فعلا" از همه کوتاه‌تر است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رئیس جمهور در ادامه با بیان این‌که جنبش دانشجویی از لحاظ پیوستگی یکی حرکت دائمی است، خاطرنشان کرد: در نهضت اسلامی دانشگاه جزو پیشتازان بوده است. دانشگاه از سال 42 در کنار روحانیت حضور داشته و همان زمانی که بزرگان روحانیت در زندان رفتند، بزرگانی از دانشگاه نیز مثل بازرگان به زندان رفتند. همان دورانی که در مساجد سخنان انقلابی توسط بزرگان روحانی بیان می‌شد در دانشگاه نیز امثال طالقانی، شریعتی، مطهری، بهشتی و مفتح به صحنه آمدند و در برابر استعمار و مزدوران آنها مقاومت کردند. دانشگاه در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز پیشتاز بوده است.

از گوجه فرنگی گرفته تا مسائل هسته‌ای دولت را نقد می‌کند

روحانی همچنین اظهار کرد: دانشجو باید منتقد،‌دیده‌بان و ناظر باشد. اگر نگذاشتند دانشجو انتقاد کند، لااقل نسبت به دولت انتقاد کند. دیوار دولت فعلا" از همه کوتاه‌تر است. هر کسی به هر بهانه‌ای از گوجه فرنگی گرفته تا مسائل هسته‌ای دولت را نقد می‌کند. دولت به انتقاد دلسوزانه و شرافتمندانه افتخار می‌کند، زیرا بدون نقد ما نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. انتقاد، علم و پژوهش دو روی یک سکه هستند.

وی در ادامه با بیان این‌که دانشجو باید به دنبال پیشرفت علمی باشد، خاطرنشان کرد: با این وجود دانشجو باید نسبت به مسائل جامعه نیز حساس باشد و احساس مسئولیت اجتماعی داشته باشد. دانشجو در پی حکمرانی و تصرف میز قدرت نیست، بلکه دانشجو بهترین منتقد پرنشاط دولت است. حاکمیت نیز به نقد نیاز دارد. پیامبر (ص) و امام علی (ع) نیز از انتقاد استقبال می‌کردند.

دولت از نقد استقبال می‌کند

روحانی در ادامه با بیان این‌که دولت از نقد استقبال می‌کند و دانشجو نیز باید علاوه بر دانش‌پژوهی نسبت به جامعه حساس باشد، گفت: مگر می‌شود دانشجو نسبت به وضعیت آب، انرژی، محیط زیست، فرهنگ، آسیب‌های اجتماعی و نرم‌افزاری حساس نباشد؟ دانشجو در کلیات خود دنبال کار حزبی نیست و دانشگاه هم خانه احزاب نیست. البته ممکن است عده‌ای دانشجو هم عضو شاخه یک حزب باشند، اما حزب کار دیگیری می‌کند. دانشجو باید بفهمد در جامعه چه می‌گذرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، حاکمیت ملی را به عنوان یک ارزش بزرگ و انقلابی در نظر گرفت و مردم‌سالاری نیز یک اصل بزرگ و حقوق اساسی تلقی شد. دیگر هیچ کس نمی‌تواند به گذشته بازگشت کند. در کشور ما صندوق رأی مبنای مشروعیت حقوقی و سیاسی است. ما نمی‌توانیم این حق سیاسی را کنار بگذاریم، بلکه باید از آن حراست کنیم.

ادامه دارد...

کد N616913

وبگردی