آفتاب
روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران:

جنبش دانشجویی فراتر از حزب،جناح و خط است/دانشجویان از دولت انتقاد کنند

جنبش دانشجویی فراتر از حزب،جناح و خط است/دانشجویان از دولت انتقاد کنند

رئیس جمهور با بیان اینکه جنبش دانشجویی به معنای حضور همه دانشجویان در عرصه فرهنگ و سیاست است، گفت: جنبش دانشجویی فراتر از حزب، جناح و خط است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی امروز با حضور در دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت 16 آذر روز دانشجو طی سخنانی گفت: 16 آذر سرآغاز و نقطه عطف جنبش دانشجویی است.

وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی فراتر از حزب، جناح و خط است، افزود: جنبش دانشجویی به معنای حضور همه دانشجویان در عرصه فرهنگ و سیاست است.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: حادثه 16 آذر در سال 1330 درخشش خاصی داشت و بزرگانی همچون شریعت رضوی، بزرگ نیا و ...، دانشجویان به خون خفته ای بودند که پرچم حرکت دانشجویی را به اهتزاز درآوردند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جنبش دانشجویی یک حرکت به هم پیوسته است، اظهار داشت: این حرکت هم برای استقلال، ضد استعمار و هم برای آزادی و ضد استبداد است و همچنین حرکتی برای وطن خواهی و عشق به وطن است.

روحانی افزود: عده ای بودند و هستند که جنبش دانشجویی را باور نکرده بودند و اگر هم می دیدند، از سر نفرت روی برمی تافتند.

وی ادامه داد: اما امروز روزگاری نیست که کسی جنبش دانشجویی را منکر شود گرچه برخی می خواهند آن را به فضای خاصی منحصر کنند.

رئیس قوه مجریه گفت: این جنبش ممکن است شأن نزول هایی در حوادثش داشته باشد. 16 آذر شأن نزولی با شرایط خودش داشت.

روحانی با بیان اینکه جنبش دانشجویی یک حرکت مستمر است که همواره وجود داشته و دارد، تصریح کرد: جنبش دانشجویی یعنی حرکت یک جامعه بزرگ دانشگاهی در دورانی مشخص، البته در این میان حزب ممکن است امتداد داشته باشد اما دانشجو بودن تا آخر عمر به معنای لغوی ادامه دارد اما به معنای عضویت در یک دانشگاه مدت و دوره ای مشخص دارد و یکی از دلایل زنده بودن حرکت دانشجویی، محدودیت همین دوران است.

رئیس شورای انقلاب فرهنگی افزود: جنبش دانشجویی علاوه بر اینکه از لحاظ حضور افراد دوران مشخصی دارد اما به طور پیوسته حرکتی دائم است و دانشجویان همان خط و راه را دنبال می کنند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه دانشگاه در نهضت اسلامی جزو پیشتازان حرکت بود، گفت: دانشگاه از سال 42 در کنار روحانیت حضور داشت و فعال بود و همان زمانی که روحانیت به زندان رفتند بزرگانی از دانشگاه همچون بازرگان به زندان رفتند و هم در دورانی که در حوزه علمیه و مساجد سخنان انقلابی و حرکت انقلابی توسط بزرگان روحانیت به رهبری امام (ره) ادامه یافت، در دانشگاهها هم طالقانی ها، شریعتی ها، مطهری ها، بهشتی ها و مفتح ها به صحنه آمدند، سخن گفتند و در برابر استبداد و حامیان خارجی آنها و استعمار و مزدوران داخلی ایستادگی کردند.

روحانی ادامه داد: دانشجویان و دانشگاه همواره در نهضت اسلامی، انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس پیشتاز بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما هم اکنون در شرایط خاصی قرار گرفته ایم، اظهار داشت: در این شرایط دانشجویان باید پیشتاز باشند، البته در این میان قبول دارم که دانشجو باید منتقد، دیده بان ناظر باشد و نظارت کند و اگر هم نگذاشتند دانشجو جایی انتقادی کند، بیایند و نسبت به دولت انتقاد کنند چون فعلا دیوار دولت از همه دیوارها کوتاهتر است و هر کسی به هر مناسبتی از گوجه فرنگی تا انرژی هسته ای نقدش را نسبت به دولت روا می دارد.

روحانی تاکید کرد: دولت به انتقاد دلسوزانه و شرافتمندانه انتقاد می کند، ما بدون نقد نمی توانیم پیشرفت کنیم. انتقاد و پژوهش و علم دو روی یک سکه هستند.

ادامه دارد...

 

کد N616905

وبگردی