آفتاب
نماینده زابل در مجلس،

تا وقتی نتوان حق‌آبه هامون را اخذ کرد، راهکار دیگری را نمی‌توان به کار گرفت

تا وقتی نتوان حق‌آبه هامون را اخذ کرد، راهکار دیگری را نمی‌توان به کار گرفت

رئیس فراکسیون نجات تالاب هامون در مجلس از تدوین راهکاری مناسب برای احیای تالاب هامون خبر داد و گفت: اکنون مدیر کل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان درصدد تهیه راهکاری برای برون‌رفت از این بحران است که در صورت نیاز از تعامل با کشور افغانستان بهره‌مند می‌شویم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، سید باقر حسینی درباره آخرین وضعیت تالاب هامون و پیگیری‌های این فراکسیون برای نجات آن، افزود: طی چند روز گذشته جلسه‌ای با حضور جمعی از مسئولان در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که طی این نشست قرار شد برنامه‌ها و اهداف این سازمان برای نجات تالاب هامون ارایه شود.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همچنین در جلسه دیگری با مدیر کل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان نیز قرارشد برنامه‌ای راهبردی آماده شده تا با ارایه آن در اواخر سال جاری بتوان بودجه مستقلی برای نجات تالاب هامون در نظر گرفته و موضوع حق‌آبه پیگیری شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه نجات تالاب هامون نیازمند راهکاری جامع است، تصریح کرد: با توجه به اینکه ماسه بادی‌های منتشر شده بر اثر خشک شدن دریاچه هامون خطری به مراتب بیشتر از وبا دارد، لذا بر اثر این موضوع مردم اطراف دریاچه دچار مرگ تدریجی شده‌اند که در این رابطه باید راهکاری اساسی مدنظر قرار داد.

رئیس فراکسیون نجات تالاب هامون با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد تدوین برنامه‌ای راهبردی از سوی مدیر کل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان می‌تواند تا حدودی از معضلات موجود برای احیای این تالاب را رفع کند، گفت: در این راهکار قرار است برای برون رفت از بحران تالاب هامون و احیای آن طرحی در نظر گرفته و در صورت نیاز تعاملاتی با کشور افغانستان داشته باشیم.

وی با یادآوری ارایه راهکارها برای نجات تالاب هامون، تاکید کرد: مسئله اصلی حق‌آبه تالاب هامون است و تا زمانی که نتوان این حق‌آبه را اخذ کرد راهکار دیگری را نمی توان برای احیای هامون به کار گرفت.

حسینی تاکید کرد: برخی اظهارنظرها مبنی بر درنظر گرفتن نقاطی به عنوان هامون کوچک وجود دارد تا آب در همان‌جا ماندگاری داشته باشد که اگر این کار صورت گیرد هامون از تالاب بودن خارج می‌شود لذا نمی‌توان برای کنترل گرد وغبار تالاب را گودتر کرد تا آب دریاچه تنها در این نقطه وجود داشته باشد.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس نهم، با بیان اینکه درتالاب هامون نقاطی وجود دارد که باعث هدررفت آب می‌شود، تصریح کرد: باید از این هدررفت جلوگیری و تا جایی که ممکن است آب را در تالاب پخش کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: پیشنهاد دیگری نیز مطرح است مبنی بر آنکه با اصلاح شیوه‌های کشاورزی و شیوه‌های آبیاری در کشور افغانستان زمینه‌ای فراهم کنیم تا آب بیشتری به سمت تالاب هامون سرازیر شود، در این زمینه باید تعاملات با کشور افغانستان را افزایش داده و هزینه‌هایی را متقبل شویم.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی برای احیای تالاب هامون، ادامه داد: معضل تالاب هامون محدود به استان سیستان و بلوچستان نیست و بخشی از پاکستان و افغانستان نیز از طوفان گردوغبار این تالاب آسیب می‌بیند لذا باید به جنبه بین‌المللی آن توجه شود در حالی که تاکنون در این زمینه اقدام جدی صورت نگرفته است.

رئیس فراکسیون نجات تالاب هامون افزود: وزارت جهاد کشاورزی نیز باید وارد عمل شده، کشاورزی در آنجا را تغییر دهد و با پرداخت هزینه‌ها مشکل تالاب هامون رفع کند زیرا حل این معضل کمک به محیط زیست جهانی است.

انتهای پیام

کد N616781

وبگردی