آفتاب

باید درباره وضع حقوق بشر در آمریکا گزارشگر ویژه انتخاب شود

باید درباره وضع حقوق بشر در آمریکا گزارشگر ویژه انتخاب شود

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت:‌ باید گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت نقض گسترده حقوق بشر در امریکا تشکیل و در سازمان ملل ، شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای بین المللی پیگیری شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، کاظم غریب آبادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما گفت: جمهوری اسلامی ایران به ویژه ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و همچنین وزارت امور خارجه اقداماتی در دست دارند که تا از ظرفیت های کنفرانس اسلامی و همچنین جنبش عدم تعهد که ریاست آن را ایران بر عهده دارد، استفاده کنیم تا ادعاهای دروغین دمورکراسی خواهی و احترام به حقوق بشر آمریکا برای همه مشخص شود.

وی افزود:‌متاسفانه کشورهای غربی نگاه ابزاری به حقوق بشر دارند و برای رسیدن به اهداف سیاسی خود از آن بر علیه کشورهای مستقل استفاده می کنند و در حال حاضر نیز هیچ واکنشی از سوی کشورهای غربی به نقض گسترده حقوق بشر در امریکا دیده نمی شود.

غریب آبادی تصریح کرد:‌ امریکایی ها ره یافت های دو گانه به حقوق بشر دارند و در حالی که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین و پیشرفته ترین دموکراسی را در منطقه دارد مورد حمله آنها از لحاظ معیارهای حقوق بشر قرار می گیرد اما کشورهای دیگر منطقه که هیچ بویی از دموکراسی نبرده اند مورد اغماض هستند.

وی افزود: حتی برخی کشورهای منطقه یک انتخابات هم برگزار نکرده اند و نظام استبدادی در این کشورها برقرار است اما امریکا از آنها حمایت می کند.

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: همچنین نگاه امنیتی به حقوق بشر در امریکا دیده می شود که به همین خاطر حاضر نیستند اصول حقوق بشر را برای سیاه پوستان و رنگین پوستان در جامعه امریکا رعایت کنند.

غریب آبادی افزود: در جمهوری اسلامی ایران معیارهای حقوق بشر به طور گسترده مورد توجه است و همه کشورهای جهان باید طبق معیار یو پی آر باید کارنامه خود را در زمینه حقوق بشر ارائه دهند که امریکا و کشورهای غربی این موضوع را رعایت نمی کنند و به دنبال معیارهای موازی از جمله تصویب قطعنامه بر علیه کشورهای مستقل و در حال توسعه هستند.

وی گفت: باید کشورهای در حال توسعه با همکاری خود تلاش کنند موارد نقض گسترده حقوق بشر در امریکا را در نهادهای بین المللی و سازمان ملل و شورای امنیت و همچنین شورای حقوق بشر به ثبت برسانند و امریکا مجبور شود که این حقوق را رعایت کند.

غریب آبادی تصریح کرد: امریکایی ها برای سیاه پوستان حقوق شهروندی قائل نیستند و میزان بیکاری در میاه سیاه پوستان چند برابر سفید پوستان است و در مواردی که دراین جامعه شاخص های نامطلوب اجتماعی واقتصادی گزارش می شود سهم سیاه پوستان بسیار بیشتر است.

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: بخشی از جامعه سیاه پوستان هنوز به حقوق اولیه و رفاه اجتماعی دسترسی ندارند.

وی افزود: دسترسی سیاه پوستان به خدمات غذایی در امریکا بسیار سخت است.

غریب آبادی گفت: این تبعیض ها و این اعتراض ها مورد توجه نخبگان امریکایی هم هست اما امریکایی ها برای سیاه پوستان نقش اجتماعی قائل نیستند و باید همه کشورهای دنیا به این موضوع واکنش نشان دهند.

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: متاسفانه امریکا این فرهنگ ضد حقوق بشری را هم در قلمرو داخلی خود و هم در عرصه بین الملل پیگیری می کند و به اسم دموکراسی خواهی و همچنین حقوق بشر به کشورهای دیگر حمله می کند و با غارت منابع و کشتار افراد بی گناه آن جامعه ادعای حضور دموکراسی دارد که رفتار ضد انسانی امریکایی ها در عراق، سوریه، افغانستان و دیگر کشورها در آفریقا از این نمونه است.

وی افزود:‌ کارنامه ضد حقوق بشری امریکا حتی از کارنامه دوران حاکمیت رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی هم بدتر است. ساختار اجتماعی امریکا باحقوق شهروندان سیاه پوست متضاد است.

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران تاکید کرد: ساختار اجتماعی امریکا به گونه ای است که حقوق بشر سیاه پوستان را نه تنها رعایت نمی کند بلکه برای آنها هیچ ارزشی هم قائل نیست.

ابراهیم متقی با اشاره به چند قرن چالش سیاه پوستان در جامعه امریکا و عبور از دوران برده داری و دسترسی حقوق اندک از لحاظ حقوق بشری و حقوق اجتماعی گفت:‌ امروزه شکاف اجتماعی و اقتصادی جامعه سیاه پوستان با جامعه سفید پوستان درامریکا به حدی است که ظرفیت اعتراضی زیادی را فراهم می کند.

وی افزود: افزایش قدرت دولت و نهادهای دولتی در امریکا و نگاه امنیتی در این جامعه باعث شده است پلیس خود را در برابر سیاه پوستان خیلی برتر بداند و حقوق اجتماعی و اقتصادی آنها را نادیده بگیرند و حتی در برابر جرم قتل سیاه پوستان این پلیس است که تبرعه می شود.

متقی گفت: زمانی که باراک اوباما به عنوان سیاه پوست و رنگین پوست به ریاست جمهوری رسید عده ای فکر می کردند که همه حقوق سیاه پوستان برآورده شده است اما این طور نیست و جامعه سیاه پوستان همچنان گرفتار تبعیض نژادی در عرصه های سیاسی،اجتماعی و اقتصادی هستند و همچنان این وضعیت چالش جدی برای جامعه امریکا محسوب می شود.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران افزود: گسترش مسیر اعتراضات مردمی در حادثه قتل دو سیاه پوست بعداز جنگ ویتنام در امریکا بی سابقه است و پیش بینی می شود این روند تا چند دهه هم ادامه داشته باشد.

وی گفت: سیاه پوستان احساس می کنند که یک قشر اجتماعی حاشیه ای هستند و نظام سیاسی امریکا آنها را حاشیه ای می داند و همچنان تبعیض نژادی بر ضد سیاه پوستان مشاهده می شود.

متقی درباره واکنش رسانه های گروهی به این حادثه در اروپا نیز افزود: یک رقابت نهفته ای میان اروپایی ها و امریکایی ها وجود دارد و آنها امریکا را یک پسر نافرمان در برابر پدر خود می شناسند و به همین خاطر دیده می شود که در برابر هر حادثه ای در امریکا رسانه های اروپایی از جمله در آلمان و فرانسه واکنش نشان می دهند.

وی تاکید کرد:‌ 18 درصد جامعه 265 میلیون نفری امریکا از کوچکترین خدمات اجتماعی بی بهره هستند که عمده آنها را سیاه پوستان تشکیل می دهند و رکود اقتصادی حدود هشت سال اخیر هم باعث شده است شکاف اقتصادی و درآمدی سیاه پوستان با سفید پوستان به شدت افزایش یابد و پیش بینی می شود این اعتراضات ادامه یابد.

4949

کد N616591

وبگردی