آفتاب
سخنگوی سازمان اوقاف:

تبلیغ فرهنگ وقف در حوزه‌های علمیه یک ضرورت است

تبلیغ فرهنگ وقف در حوزه‌های علمیه یک ضرورت است

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وقف و منبر دارای پیوندی محکم، ناگسستنی و تاریخی هستند و به راحتی می‌توان به نقش منبر به عنوان رسانه‌ای مستقل و مستقر در محیط دینی و اصلی‌ترین رسانه تبلیغ دینی در تبیین فرهنگ وقف پی برد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسن ربیعی دبیر ستاد بزرگداشت هفته وقف با بیان این مطلب وب ا اشاره به جایگاه وقف گفت: وقف نیز نهادی فرادینی است و جایگاهی محکم دارد و در اسلام دامنه آن به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی تسری یافته است و در مواقعی در خدمت غیر مسلمانان نیز قرار گرفته و در واقع کارکردهای فرادینی یافته و این نشان از دامنه اثرگذار این سنت نبوی دارد.

مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اوقاف با بیان این‌که «وقف نگاهدارنده سایر نهادهای دینی و از نظر انسانی، تاریخی و تمدنی تاثیر گذار بوده است» خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم دو نهاد وقف و منبر که محل ترویج این سنت نبوی است در متن جامعه دینی حفظ شود باید نقش مکملی این دو را پر رنگ کنیم.

وی با اشاره به جایگاه منابر در ترویج سنت حسنه وقف تصریح کرد: اگر منبر از چرخه فعالیت‌های تبلیغ دینی حذف شود، وقف آسیب جدی می‌بیند؛ لذا تبلیغ این سنت حسنه در منابر یک ضرورت است.

مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، جایگاه وقف و حوزه‌های علمیه را یادآور شد و گفت: وقف و منبر دارای یک ویژگی مشترک هستند، چرا که هر دو ریشه در اعماق سنت دارند و از چشمه تجربه و تحولات تاریخی سیراب شده‌اند.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر مقبولیت و تاثیرگذاری منبر در جامعه متذکر شد: منبر به دلیل مقبولیت و پیشینه تاریخی که از صدر اسلام نشات گرفته است، نقش آگاهی بخشی دارد و در عمیق‌ترین باورهای دینی مردم جای دارد.

وی تاثیرگذاری منابر در تبلیغ سنت حسنه وقف را یادآور شد و اضافه کرد: امروز وقف در جامعه با آسیب مواجه شده است بنابراین منابر باید به سمت وقف و نهادسازی دینی وقف به پیش بروند. این در حالی است که امروزه تبلیغ وقف در منابر و حوزه‌ها کم رنگ است .

رئیس ستاد ششمین همایش وقف و رسانه، خواستار توجه جدی حوزه‌های علمیه و مبلغان به امر تبلیغ وقف شد و افزود: منبر محل تعریف و تبیین کارکردهای وقف و تهیج افکار عمومی به سوی این سنت حسنه است.

ربیعی وظیفه و تاثیرگذاری مبلغین در امر وقف را خطیر و پراهمیت دانست و تاکید کرد: اگر بخواهیم این دو نهاد (منبر و وقف) در متن جامعه دینی حفظ و مورد استفاده قرار گیرد، باید نقش مکملی این دو را پررنگ و از فراموش شدن آنها جلوگیری کنیم.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان خاطرنشان کرد: باید رسانه‌های جدید را به منبر گره بزنیم که وقف یکی از ابزارهای این امر مهم است.

انتهای پیام

کد N616466

وبگردی