آفتاب
رابرت اینهورن:

خوشبینی در مورد توافق هسته‌ای اشتباه است/ اختلافات اساسی میان طرفین

خوشبینی در مورد توافق هسته‌ای اشتباه است/ اختلافات اساسی میان طرفین

مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا در امر کنترل سلاح در اظهاراتی با بیان اینکه برخی خوشبینی ها در مورد توافق هسته ای با ایران اشتباه است رسیدن به این مرحله را مستلزم انعطاف بیشتر تهران دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جروزالیم پست، "رابرت اینهورن" در ادامه افزود: به رغم اظهارات خوشبیانه ای که در مورد توافق هسته ای با ایران ایراد می شود رسیدن به این امر مشکل است.

مشاور سابق اوباما در امور کنترل سلاح با انتقاد از برخی طرف های مذاکراه کننده هسته ای که با خوشبینی در مورد امکان رسیدن به توافق با ایران صحبت می کنند گفت: برخی از این اظهارات خوشبینانه گمراه کننده هستند. در حقیقت به توافق هسته ای با ایران نزدیک نیستیم.

به گفته این مقام اسبق امریکایی، به رغم توافق برای تمدید مذاکرات اختلافات اساسی در موضوعات اصلی هنوز میان ایران و کشورهای 1+5 وجود دارد و رسیدن به هر گونه توافقی به این بستگی دارد که رهبر ایران به تیم مذاکره کننده این کشور اجازه انعطاف پذیری لازم را بدهد.

به گفته اینهورن، یکی از موضوعات اصلی این است که تا چه میزان به ایران اجازه داده می شود که به غنی سازی بپردازد. علاوه بر آن، تعداد سانتریفیوژها و همچنین دوره محدودیت بر برنامه هسته ای ایران، جدول زمانبندی لغو تحریم ها، و شفاف سازی ایران در مورد برنامه های گذشته خود از دیگر موضوعات اساسی در پرونده هسته ای ایران هستند.

مشاور سابق اوباما در بخش پایانی صحبت های خود که در نشستی در وین ایراد می شد گفت: ما نیازمند اطمینان یافتن از این موضوع هستیم که فعالیت هایی که در گذشته انجام می شدند دیگر انجام نشده و در آینده نیز انجام نخواهند شد.

اینهورن همچنین مدعی شد که در مورد غنی سازی آمریکا از خود انعطاف نشان داده و قبول کرده که ایران بتواند بخشی از توانایی غنی سازی خود را حفظ کند اما با این وجود ایران هنوز انعطاف خاصی از خود نشان نداده است.

وی در پایان گفت: توپ هم اکنون در زمین ایران است. موفقیت یا شکست این روند در تهران تعیین می شود. اگر رهبر ایران حمایت خود را از تیم مذاکره کننده هسته ای این کشور اعلام کند آنگاه می توانیم به توافق برسیم.

اینهورن در حالی این اظهارات را بیان می کند که حضرت "آیت الله خامنه ای" رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود پس از تمدید مذاکرات هسته ای، از تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی و تمدید گفتگوها حمایت کردند.

کد N616414

وبگردی