آفتاب

بغداد و واشنگتن اعطاء مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی را تکذیب کردند

بغداد و واشنگتن اعطاء مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی را تکذیب کردند

در پی اظهارات اخیر سفیر آمریکا در عراق مبنی بر اینکه بغداد با اعطاء مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی در عراق موافقت کرده است، جنجال گسترده‌ای به پا شد و سفارتخانه آمریکا در عراق و دفتر نخست وزیر عراق این اظهارات را تکذیب کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ایلاف،‌ دفتر "حیدر العبادی"،‌ نخست‌وزیر عراق تعجب خود را نسبت به این اخبار که جنجالی را در داخل و خارج از عراق به پا کرده است، اظهار داشت.

پیشتر "جان استوارد"، سفیر آمریکا در عراق در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده بود که حیدرالعبادی ضمانت‌هایی داده که به نیروهای آمریکایی مصونیت خواهد داد.

دفتر العبادی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اظهارات سفیر آمریکا به هیچ وجه صحت ندارد و باعث تعجب است چرا که نیروهای آمریکایی در عراق حضور ندارند و فقط مربیان و مستشاران در عراق هستند و این افراد از مصونیت دیپلماتیک برخوردارند چرا که در چارچوب کادر سفارتخانه هستند و این موافقت از سوی دولت پیشین و نه دولت کنونی صورت گرفته است.

در این بیانیه آمده است: نخست وزیر عراق چندین مرتبه تاکید کرده است که کشورش به نیروهای زمینی خارجی نیاز ندارد و نیروهای امنیتی عراقی و نیروهای داوطلب مردمی پیروزی‌های برجسته‌ای را علیه گروه تروریستی داعش رقم می‌زند.

دفتر حیدرالعبادی اعلام کرد: با وجودی که این مساله از سوی سفارتخانه آمریکا نیز تکذیب شده است اما برخی بنا به اهداف شخصی و برانگیختن افکار عمومی در پی سوءاستفاده از این مسائل هستند و این اقدامات پس از اصلاحات صورت گرفته از سوی نخست وزیر انجام می‌شود.

در همین حال سفارتخانه آمریکا در عراق اخباری مبنی بر اظهارات استوارت جونز در خصوص موافقت حیدر العبادی با دادن مصونیت قضایی به مشاوران آمریکایی در عراق را تکذیب کرد.

سفارتخانه آمریکا در عراق این خبر را غیردقیق خوانده و اعلام کرد: این ضمانت‌ها براساس نامه نگاری‌های رسمی میان دو دولت در ماه ژوئن 2014 رد و بدل شده است.

در بیانیه سفارتخانه آمریکا آمده است: این اطلاعات دقیق نیست و سفیر آمریکا این مساله را گفته است که دولت آمریکا ضمانت‌هایی براساس نامه‌نگاری‌های کتبی رسمی میان واشنگتن و بغداد را دارد که این اقدام در سایه توافق چارچوب استراتژیک میان دو طرف صورت گرفته و یادداشت‌های دیپلماتیک ذی‌ربط نیز در ماه ژوئن 2014 رد و بدل شده است.

انتهای پیام

کد N616322

وبگردی