آفتاب

شورای امنیت خواهان بررسی حقوق بشر در کره‌شمالی

شورای امنیت خواهان بررسی حقوق بشر در کره‌شمالی

دو سوم از اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نامه‌ای بررسی وضعیت حقوق بشر در کره شمالی و قرار گرفتن این مساله در برنامه شورا را خواستار شدند؛ اقدامی که نخستین گام برای احتمال ارجاع این پرونده به دادگاه کیفری بین‌المللی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این نامه که صبح جمعه به رئیس کنونی شورای امنیت ارائه شد، آمده است: نقض حقوق بشر در کره شمالی تهدیدی برای ثبات منطقه است.

شورای امنیت که قدرتمندترین هیات سازمان ملل محسوب می‌شود،‌ به ندرت به طور خاص به وضعیت حقوق بشر کشوری رسیدگی می‌کند. این نامه بیانیه‌ای محکم است مبنی بر این که امضا کنندگان‌ آن این مساله را به عنوان مساله‌ای تاثیرگذار بر صلح و امنیت بین المللی می‌بینند.

این نامه از سوی 10 تن از 15 عضو شورای امنیت از جمله آمریکا امضا شده است؛ در حالی که چین و روسیه به عنوان متحدان کره شمالی این نامه را امضا نکرده‌اند.

قرار دادن این مساله در برنامه شورای امنیت تازه‌ترین اقدام در راستای افزایش فشارهای بین‌المللی سال جاری میلادی بر کره شمالی در خصوص مساله‌ای است که پیونگ یانگ مدت‌ها آن را انکار کرده است.

یکی از کمیته‌های تحقیق سازمان ملل اوایل سال جاری میلادی ضمن گزارش درباره تحقق گسترده حقوق بشر در کره شمالی، هشدار داد، کیم جونگ اون، رهبر این کشور نیز ممکن است به خاطر این مساله دادگاهی شود. ماه گذشته میلادی نیز کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرده و از شورای امنیت خواست تا مساله نقض حقوق بشر کره شمالی را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد.

یکی از دیپلمات‌های کره شمالی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما با قرار دادن این مساله در برنامه شورای امنیت مخالف هستیم.

یوشیکاوا، سفیر ژاپن در سازمان ملل گفت: قرار دادن این مساله در برنامه شورای امنیت نخستین گام در راستای ارجاع پرونده نقض حقوق بشر کره شمالی به دادگاه کیفری بین المللی است. ما از این اقدام بسیار استقبال می‌کنیم.

اگرچه چین به عنوان عضو شورای امنیت احتمالا از حق وتو خود برای جلوگیری از ارجاع پرونده کره شمالی به دادگاه کیفری بین المللی استفاده می‌کند اما نشست‌های مرتب شورای امنیت درباره وضعیت حقوق بشر کره شمالی بیشتر به این مساله خواهد پرداخت.

در این نامه درخواست شده تا رسیدگی به این خواسته هر چه سریعتر و در اوایل دسامبر سال جاری میلادی صورت گیرد.

اعضای شورای امنیت در تکاپو هستند تا این درخواست پیش از پایان سال جاری میلادی که پنج تن از اعضای کنونی شورا جایگزین می‌شوند، رسیدگی شود.

کشورهایی که نامه را امضا کرده‌اند شیلی، فرانسه، اردن، لیتوانی، لوکزامبورگ، کره جنوبی، روآندا، انگلیس، استرالیا و آمریکا هستند.

انتهای پیام

کد N616183

وبگردی