آفتاب

اشرف غنی از ایفای نقش چین در مذاکرات صلح افغانستان خبر داد

اشرف غنی از ایفای نقش چین در مذاکرات صلح افغانستان خبر داد

رئیس جمهور افغانستان از برخی مذاکرات مقدماتی به منظور میانجی گری احتمالی چین در مذاکرات دولت افغانستان با طالبان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه ورلد بولتن، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در اظهاراتی روز جمعه میانجی گری احتمالی چین در توافق صلح نهایی دولت کابل با طالبان را تائید کرد.

وی به دنبال دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در شهر برلین در کنفرانسی خبری گفت:‌ چین به عنوان یک ذی نفع بین المللی مسئول عمل کرده است. ما از مذاکرات فشرده استقبال می کنیم .

رئیس جمهور افغانستان به طور تلویحی از مذاکرات مقدماتی با چین نسبت به ایفای نقش پکن در مذاکرات صلح افغانستان خبر داد.

وی خاطر نشان کرد : در حال حاضر همچنان در مراحل اولیه ترسیم نقشه ای دقیق برای چگونگی اقدامات آتی قرار داریم.

اشرف غنی گفت: یک چنین مشکلی نیازمند هماهنگی منطقه ای و بین‌المللی کامل است و ما کاملا امیدوارهستیم تا همه کشورهایی که دارای سهمی در صلح و ثبات هستند، کنار یکدیگر بیاوریم تا به یک توافق صلح و چارچوب همکاری منطقه ای که به نفع همه ما باشد دست پیدا کنیم.

وی همچنین گفت: موضع افغانستان این است که هر فرایند صلحی برای آنکه موفق باشد باید با اجرا ، مالکیت و رهبری خود افغان‌ها انجام شود.

رئیس جمهور افغانستان چالش های فعلی در منطقه را تهدیدات مشترک علیه چین وافغانستان دانست و افزود: شبکه های تروریسم و خشونت که در همسایگی چین فعال هستند ثبات چین را تهدید می‌کنند .

وی افزود: روابط ویژه چین با پاکستان وزنه ای دارد که می تواند فرایند صلح افغانستان را تسهیل کند.

رئیس جمهور افغانستان همچنین از آلمان به دلیل حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی افغانستان و همچنین تعهد این کشور به حفظ 850 سرباز خود در افغانستان پس از پایان عملیات رزمی ناتو درسال 2014 تشکر کرد.

اشرف غنی همچنین عنوان کرد‌: آلمان یکی از شرکای اصلی ماموریت موسوم به "حمایت قاطع" است. ماموریتی که دارای نقشی غیر رزمی است.

وی افزود: نیروهای آلمانی دیگر در ماموریت رزمی مشارکت نداشته و در آینده نیز نخواهند داشت. این مورد توافق ما بوده است.

اشرف غنی همچنین وعده داد که اقداماتی را به منظور اداره مناسب کشور و مبارزه با فساد و مواد مخدر در افغانستان انجام خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد : ما مصمم هستیم تا هیچ مشکلی را نفی نکرده و به پاسخ گویی، حاکمیت قانون ،‌غلبه بر فساد و چالش مواد مخدر متعهد باشیم.

انتهای پیام

کد N616020

وبگردی