آفتاب

تلاش آمریکا برای دور کردن مجارستان از روسیه

تلاش آمریکا برای دور کردن مجارستان از روسیه

یک دیپلمات بلند پایه آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن تمایل دارد به مجارستان و دیگر کشورهای اروپایی کمک کند تا با ایجاد زیرساخت‌های انرژی، وابستگی به نفت و گاز روسیه را کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آندره گودفرند، کاردار آمریکا در شهر بوداپست مجارستان به یک روزنامه این کشور گفت: اتکا به منابع روسی استقلال در حوزه انرژی را تهدید می‌کند ما آمده هستیم تا به مجارستان کمک کنیم تا استقلال واقعی در حوزه انرژی به دست آورد.

اخیرا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان به دلیل تلاش برای تامین انرژی و نیازهای تجاری خود از طریق امضای چند توافقنامه با مسکو، مورد انتقاد شدید دولت‌های غربی قرار گرفت. منتقدان می‌گویند که وی نباید به روسیه‌ای نزدیک شود که سربازانش را وارد خاک اوکراین کرده است.

روز جمعه اوربان اتحادیه اروپا را به تلاش برای ایجاد خرابکاری در پروژه خط لوله گاز موسوم به "جریان جنوبی" که با پشتیبانی روسیه احداث می‌شود متهم کرد. این پروژه چند روز پیش لغو شد و لغو آن شکستی برای راهبرد اوربان به منظور ایجاد روابط نزدیک تر با کرملین بود. مجارستان به دلیل آنکه این خط لوله از خاک اوکراین که امنیت مناسبی ندارد عبور نمی‌کرد از آن حمایت می‌کرد.

آندره گودفرند گفت: مجارستان با گشودن آغوش خود به سوی مسکو آشکارا یک سیاست انرژی مستقل از اتحادیه اروپا را به پیش می برد. این حقیقت که آن‌ها برنامه ریزی کرده‌اند تا خط لوله دومی از جانب روسیه احداث کرده و خواهان افزایش تولید انرژی هسته‌ای هستند، استقلال انرژی مجارستان را تهدید می‌کنند.

سال جاری میلادی اوربان یک معاهده ده میلیارد یورویی زیرساخت و فاینانس با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امضا کرد تا ظرفیت یک نیروگاه برق هسته‌ای این کشور را با دو راکتور بالا ببرد.

گودفرند اظهار داشت: آمریکا با مجارستان و دیگر کشورها درباره زیرساخت‌های لازم برای منابع چندگانه نفت و گاز از جمله ترمینال‌های گاز طبیعی مایه شده و اتصال‌های بین شبکه‌های خط لوله‌ها گفتگو کرده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خط لوله‌ای یک طرفه و از مبدا مسکو به مقصد اروپا وجود دارد که هم اروپا و هم مجارستان را در معرض خطر قرار می‌دهد. اگر این خط لوله تغییر کند انرژی می تواند از مبدا خاورمیانه و حتی آمریکا برسد.

یک منبع خبری آگاه از طرح‌های دولت مجارستان به خبرگزاری رویترز گفت که بوداپست می‌خواهد دفتر پروژه خط لوله جریان جنوبی را بسته و برای احداث یک شبکه گاز واحد اروپایی به اروپا چشم داشته باشد.

انتهای پیام

کد N615967

وبگردی