آفتاب

امضای قرارداد همکاری هسته‌ای بین چین و آفریقای جنوبی

امضای قرارداد همکاری هسته‌ای بین چین و آفریقای جنوبی

چین و آفریقای جنوبی قرارداد همکاری در زمینه‌های مختلف هسته‌ای مثل همکاری در چرخه تولید سوخت هسته‌ای، چارچوب اقتصادی برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای جدید در آفریقای جنوبی و آموزش‌های فنی لازم منعقد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر نیوز؛ دو کشور پیش‌تر نیز یک قرارداد کوتاه مدت به عنوان گام ابتدایی حرکت به سمت ساخت یک نیروگاه هسته‌ای درآفریقا توسط چین در زمینه همکاری هسته‌ای در نوامبر گذشته امضا کرده بودند.

این قرارداد که میان شرکت توسعه انرژی هسته‌ای آفریقای جنوبی (Necsa) و شرکت ملی انرژی هسته‌ای چین (CNNC) به امضا رسید و بر طبق آن شرکت (CNNC) چین به صورت رسمی موظف شده است تا به صورت همه جانبه صنعت انرژی هسته‌ای آفریقای جنوبی را حمایت کند.

آفریقای جنوبی برای حل بحرانی انرژی خود و نیز ساخت یک نیروگاه هسته‌ای با ظرفیت تولید 9.6 گیگاوات انرژی؛ پیش‌تر با فرانسه و روسیه نیز قرارداد همکاری هسته‌ای به امضا رسانده بود.

هم‌چنین شرکت تکنولوژی هسته‌ای دولت چین (SNPTC)، بانک صنعت و تجارت چین و گروه بانکی ملی آفریقای جنوبی یک تفاهم‌نامه مالی برای تامین هزینه‌های مالی ساخت نیروگاه هسته‌ای به امضا رساندند. براساس سومین قرارداد به امضا رسیده توسط دو کشور؛ شرکت تکنولوژی هسته‌ای دولت چین موظف شده است که ظرف مدت 2 سال، آموزش‌های فنی لازم برای آماده سازی تعداد 300 نیروی متخصص کار در نیروگاه هسته‌ای که شامل آموزش‌های پایه‌یی، حرفه‌یی و عملی است را انجام دهد. برطبق این قرارداد تاریخ آغاز رسمی مفاد آن مارس 2015 خواهد بود.

هم‌چنین جاکوب زوما؛ رییس‌جمهور آفریقای جنوبی درباره این قرارداد اظهار کرد: این قرارداد همکاری میان شرکت ملی انرژی هسته‌ای چین و شرکت انرژی هسته‌ای آفریقای جنوبی زمینه تبادل تجربیات و اطلاعات لازم را فراهم می‌کند و نیز باعث به وجود آمدن فرصت‌های همکاری جدیدی میان دوطرف خواهد شد.

انتهای پیام

کد N615623

وبگردی