آفتاب

هند متهم اصلی پرونده ترور نخست وزیر بنگلادش را بازداشت کرد

هند متهم اصلی پرونده ترور نخست وزیر بنگلادش را بازداشت کرد

پلیس هند مظنون اصلی حمله غرب بنگال را که گمان می‌رود در توطئه‌ای بزرگتر برای ترور نخست وزیر بنگلادش و کودتا نقش داشته، بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از افسران اطلاعاتی هند امروز (شنبه) اعلام کرد، شاه نور آلوم جمعه در روستایی در ایالت آسام واقع در شمال شرق هند بازداشت شد. وی عضو فعال گروه ممنوعه بنگلادشی در شرق هند است.

این مقام هندی افزود: طبق اطلاعات موثق، متهم شب گذشته در منزل یکی از بستگانش در منطقه نالباری بازداشت شد.

مقام‌های امنیتی هند در ماه اکتبر توطئه‌ای را برای ترور شیخه حسینه، نخست وزیر بنگلادش کشف کردند که این اقدام پس از آن انجام شد که دو تن از اعضای جماعت المجاهدین بنگلادش در زمان ساخت بمب دستی در غرب بنگال کشته شدند.

منطقه بردوان هند که این حادثه در آن رخ داد، در غرب بنگال است که هم مرز با بنگلادش محسوب می‌شود.

شاه نور آلوم از دوم اکتبر تحت تعقیب بود. پلیس آسام و آژانس تحقیقات ملی (NIA) وی را بازداشت کرده‌اند و قرار است عصر امروز دادگاهی شود. همسر 36ساله آلوم نیز به اتهام‌های مشابهی متهم است و در هشتم نوامبر در گواهاتی، شهر اصلی آسام، بازداشت شد.

فعالیت جماعت المجاهدین از زمانی که دولت بنگلادش سرکوب آن‌ها را آغاز کرده، کاهش یافته است که این تدابیر عمدتا در پی انفجار 500 بمب همزمان در سال 2005 اتخاذ شد.

حملات سال 2005 در سراسر بنگلادش از جمله داکا، پایتخت انجام شد و با محکومیت شدید بین المللی رو به رو شد. بنگلادش عمدتا مسلمان، با سه کودتای مهم نظامی و ده‌ها شورش کوچکتر در پی استقلال از پاکستان در 1971 رو به رو شده است؛ جنگ استقلالی که میلیون‌ها کشته و آواره برجای گذاشت.

انتهای پیام

کد N615576

وبگردی