آفتاب
به بهانه سفر رییس‌مجلس به پاکستان؛

ناگفته‌هایی از سرزمین دختر شرق

ناگفته‌هایی از سرزمین دختر شرق

راهکارهای مقابله با تروریسم از مهم‌ترین مسائلی بود که رییس مجلس ایران را بر آن داشت که دعوت همتای پاکستانی خود را بپذیرد و در سفری دو روزه عازم اسلام آباد شود؛‌ کشوری که به گفته مقامات آن، خود قربانی تروریسم است و همواره از بی نظیر بوتو نخست وزیر سابق پاکستان نیز به عنوان یکی از قربانیان ترور یاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بی نظیر بوتو،‌ رهبر حزب مردم پاکستان و نخست وزیر سابق این کشور ،‌ سیاستمداری بود که در خانواده‌ای سرشناس و سیاسی در سال 1953 متولد شد و پرداختن به سیاست را اولویت نخست زندگی خود قرار داد.

بوتو نخستین زن مسلمان در تاریخ جهان اسلام بود که به مقام نخست وزیری در یک کشور اسلامی رسید، البته در طول دوران فعالیت سیاسی خود بارها به اتهام فساد مالی مواجه شده بود و به همین دلیل از مقام نخست وزیری برکنار شد.

بی‌نظیر بوتو

نیروهای نظامی از سال‌های 1977 تا 1984 چندین بار بی نظیر بوتو را دستگیر کردند و وی پس از آزادی از آخرین بازداشت به اجبار راهی انگلستان شد . سرانجام با آرام شدن فضای کشور در دسامبر 1986 به پاکستان بازگشت و در 1988 به نخست وزیری انتخاب شد. اما نهایتا در 27 دسامبر 2007 در شهر راولپندی در یک عملیات انتحاری ،‌ترور و کشته شد.

براساس این گزارش، اسلام آباد پایتخت سیاسی پاکستان از این جهت حائز اهمیت است که در مجلس این کشور رهبران احزاب قوی حضور و تاثیرگذاری بسزایی دارند.

حزب مسلم لیگ نواز، حزب مسلم لیگ قائد، حزب مردم پاکستان، حزب عوام ملی، حزب ملی پختونخوا، جنبش ملی متحده، حزب ملی خلق، حزب ملی بلوچستان و حزب تحریک انصاف از مهم‌ترین احزاب سیاسی پاکستان هستند.

حزب جماعت اسلامی، حزب جمعیت علمای اسلام،‌ حزب جمعیت علمای پاکستان، حزب تحریک جعفریه پاکستان و انجمن سپاه صحابه یا اهل حدیث (غیرقانونی) و نیز از دیگر احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان هستند که البته اکثر احزاب مذهبی تند رو پیرو مذهب دیوبند و در زمره سلفی‌ها قرار دارند.

رییس مجلس شورای اسلامی طی سفر دو روزه خود به پاکستان در هتل "سرنا" که نام دختر یکی از رهبران احزاب این کشور به نام آقاخان است، اقامت داشت.

برقراری تدابیر امنیتی به دلیل حضور رییس مجلس ایران در اسلام آباد بسیار چشم‌گیر بود تا جایی که این فضایی آرام، هر آن‌چه درباره نا امنی در پاکستان شنیده بودیم را نقض می‌کرد.

لاریجانی هنگام بازدید از مجلس ملی این کشور اقدام به غرس نهال دوستی در محوطه پارلمان پاکستان کرد و همراه با همتای پاکستانی خود به رسم این کشور دعایی را برای حفظ مودت و دوستی دو کشور قرائت کردند.

همچنین ضمن دیدار و گفت‌وگویی که لاریجانی، با سردار ایاز صادق رییس مجلس ملی پاکستان داشت تفاهم‌نامه‌ای با 13 بند به توافق طرفین رسید و امضاء شد.

رییس نهاد قانون‌گذاری کشورمان پس از دیدار با رییس مجلس و نشست عمومی که با رهبران احزاب پارلمان داشت، ملاقاتی هم با نیرحسین بخاری رییس مجلس سنای پاکستان داشته و به تبادل نظر در مورد موضوعات منطقه‌ای پرداخت.

لاریجانی پس از روز پرکاری که در مجلس پاکستان داشت در محل اقامت خود، در ضیافت شام که از سوی رییس مجلس ملی این کشور تدارک دیده شده بود شرکت کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در دومین روز سفر خود به اسلام‌آباد با "ممنون حسین" رییس جمهور این کشور نیز دیدار کرد و پیش از عزیمت به سمت تهران، در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

براساس این گزارش، مجاورت ساختمان‌های مهم و دولتی پاکستان در یک منطقه از بارزترین علل وجود برقراری امنیت در این کشور بود زیرا مجلس ملی و سنای پاکستان هر دو در یک ساختمان واقع شده بودند که به شدت تدابیر امنیتی بر آن حاکم بوده البته مقر ساختمان‌های دولتی پاکستان تقریبا در یک منطقه دیپلماتیک و با حفظ امنیت مستقر شده بود، کاخ ایوان صدر که ساختمان ریاست جمهوری این کشور به آن نام شناخته می‌شود هم در کنار ساختمان مجلس قرار داشت.

حکومت در پاکستان به صورت فدرال اداره می‌شود و این کشور دارای چهار ایالت ،‌ یک منطقه فدرال پایتخت (اسلام آباد)، یک منطقه خودمختار قبایلی ، یک منطقه مربوط به کشمیر آزاد و یک منطقه مربوط به گلگیت و بلتستان تشکیل شده است.

ایالات چهارگانه در مسائل روابط خارجی، دفاعی، مبادلات اقتصادی خارجی و مسائل پولی تابع مرکز بوده و بقیه امور توسط حکومت ایالتی اداره می‌شود. چهار ایالت پاکستان هر کدام دارای مجلس ایالتی است که نمایندگان آن را مردم همان ایالت انتخاب می‌کنند.

با توجه به این که نظام حکومتی این کشور پارلمانی است، اختیارات رییس جمهور محدود و قدرت اجرایی کشور در دست نخست وزیر است و او به عنوان رییس دولت است و رییس جمهور توسط مجالس ملی و سنا و ایالتی به وسیله رأی نمایندگان و برای مدت پنج سال انتخاب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا،‌ در حالیکه مجلس شورای اسلامی در کشور ما دوره 4 ساله‌ دارد و با 290 نماینده جلسات خود را تشکیل می‌دهد، دوره مجلس ملی پاکستان پنج سال است و دارای 342 عضو از جمله 60 نماینده زن از چهار ایالت ( پنجاب 35 نفر، سند 14 نفر، ایالت خیبرپختونخواه 8 نفر و بلوچستان 3 نفر) و 10 نماینده مرد غیر مسلمان است. جلسات مجلس ملی با حضور 85 نفر از نمایندگان رسمیت پیدا می‌کند.

همچنین مجلس سنای این کشور نیز دارای 104 نماینده از جمله 17 زن می باشد که برای مدت 6 سال توسط نمایندگان مجالس ملی و ایالتی انتخاب می‌شوند و نیمی از اعضای سنا هر سه سال تغییر می کنند و لذا این مجلس قابل انحلال نیست.

رییس و نایب رییس مجلس سنا با رأی اکثریت نمایندگان برای مدت 3 سال انتخاب می‌شوند. در غیاب رییس جمهور، رییس مجلس سنا عهده‌دار وظایف وی خواهد بود.

فعالیت گسترده رسانه‌های پاکستانی و تاثیرگذاری زیاد آنها در مسائل پاکستان نیز بسیار قابل توجه بود؛ بیش از 40 ایستگاه رادیویی در پاکستان و کانال‌های تلویزیونی در سه بخش دولتی (سه شبکه)، خصوصی ( حدود 80 شبکه) و کابلی به مردم عرضه می‌شود.

بیش از یک هزار روزنامه و مجله در سراسر پاکستان به 11 زبان مختلف منتشر می‌شود و این درحالیست که 70 درصد مردم پاکستان در روستاها به فعالیت کشاورزی اشتغال دارند و محصولاتی مانند گندم، پنبه، برنج، ذرت و شکر از اقلام عمده صادراتی کشاورزی پاکستان به شمار می‌آید.

ارتش پاکستان نیز یکی از حرفه‌ای ترین ارتش‌های جهان محسوب می‌شود و مهم ترین نیروی ارتش، ‌نیروی زمینی و سپس نیروی دریایی و هوایی این کشور است و پاکستان دومین کشور تامین کننده نیروهای حافظ صلح برای سازمان ملل متحد است.

گزارش از خبرنگار پارلمانی ایسنا: فاطمه خوش‌نیت

انتهای پیام

کد N615267

وبگردی