آفتاب

موافقت پارلمان آلمان با ماندن نظامیان این کشور در افغانستان

موافقت پارلمان آلمان با ماندن نظامیان این کشور در افغانستان

بر اساس تصمیم پارلمان آلمان، در سال آینده میلادی ۸۵۰ نظامی این کشور در افغانستان خواهند ماند که ماموریت این افراد آموزش نیروهای نظامی و انتظامی افغانستان است. هنگام رای‌گیری، رئیس جمهور افغانستان در برلین حضور داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه‌وله، روز جمعه اکثریت نمایندگان پارلمان آلمان به طرح دولت مبنی بر نگه‌داشتن ۸۵۰ نظامی این کشور در افغانستان رای مثبت دادند. تنها نمایندگان حزب چپ و شماری از نمایندگان حزب سبزها با این طرح مخالفت کردند. آنها معتقدند که حضور نظامیان خارجی در افغانستان باید در قالب ماموریت سازمان ملل انجام شود.

ماموریت یک ساله‌ سربازان آلمانی که از ژانویه ۲۰۱۵ آغاز می‌شود، در چارچوب یک طرح گسترده از جانب آمریکا و هم‌پیمانانش است که پس از خروج رسمی نیروهای بین‌المللی در پایان سال ۲۰۱۴ آغاز خواهد شد.

بر اساس این طرح ۱۲ هزار نیروی نظامی بین‌المللی در افغانستان حضور خواهند داشت. وظیفه نظامیان آلمانی آموزش نیروهای نظامی و انتظامی افغانستان خواهد بود.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، ابراز امیدواری کرد که سازمان ملل در آینده‌ی نزدیک قطعنامه‌ای برای ماندن نیروهای بین‌المللی در افغانستان تصویب کند.

اشتاین‌مایر همچنین گفت که کشورش سالانه ۱۵۰ میلیون یورو برای کمک به نیروهای دولتی افغانستان هزینه خواهد کرد. به گفته وزیر امور خارجه آلمان، ۸۰ میلیون یورو برای ارتش و ۷۰ میلیون یورو برای نیروهای انتظامی افغانستان در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، آلمان سالانه ۴۵۰ میلیون یورو برای پروژه‌های عمرانی غیرنظامی به افغانستان کمک می‌کند. این کمک نقدی باید برای ساخت زیرساخت‌های اقتصادی، آموزشگاه‌ها و تولید برق هزینه شود.

روز جمعه، همزمان با رای‌گیری در پارلمان آلمان، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در برلین به‌سر می‌برد. او با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و اشتاین مایر دیدار و گفت‌و کرد.

انتهای پیام

کد N615049

وبگردی