آفتاب

هشدار پوروشنکو به ارتش اوکراین در مورد از دست دادن کنترل فرودگاه دونتسک

هشدار پوروشنکو به ارتش اوکراین در مورد از دست دادن کنترل فرودگاه دونتسک

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت، اگر نیروهای مسلح این کشور کنترل فرودگاه بین‌المللی دونتسک را از دست بدهند، تمام کشور به دست دشمن می‌افتد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین در حالی این صحبت‌ها را مطرح کرد که درگیری‌ دیگری میان نیروهای مسلح اوکراین با جدایی‌طلبان حامی روس در شرق کشور در فرودگاه دونتسک رخ داد.

نیروهای ارتش اوکراین که به واسطه حملات خمپاره‌ای و آتشبار جدایی‌طلبان یک عقب‌نشینی تاکتیکی داشتند، بار دیگر به مواضع خود بازگشتند.

ارتش اوکراین گزارش داد، شش سرباز در جریان این درگیری‌ها در 24 ساعت گذشته کشته شدند.

پوروشنکو در جریان مراسمی در کی‌ِیف و با اعطای مدال‌هایی به برخی از مدافعان و نیروهای مسلح ارتش که از مه سال جاری میلادی از فرودگاه دونتسک حفاظت کرده‌اند، نسبت به این مساله هشدار داد که اگر این فرودگاه به دست جدایی طلبان بیفتد، تمام اوکراین تحت کنترل دشمن در می‌آید.

وی افزود: من مطمئنم که ما باید از تمام اوکراین دفاع کنیم. اگر کنترل فرودگاه دونتسک را از دست بدهیم، دشمن به فرودگاه بین المللی بوریسپیل در کی‌یف و گوستومل در حومه پایتخت می‌رسد.

سخنگوی ارتش کی‌یف نیز گفت: جدایی‌طلبان در سه تلاش ناموفق برای شکست حصار نیروهای مسلح ارتش در فرودگاه دونتسک تلفات سنگینی را متحمل شدند.

رهبران جدایی طلب و دولت کی‌یف متعهد شده‌اند تا "روز سکوت" را با هدف آماده شدن برای ایجاد یک منطقه حائل غیرنظامی مدنظر و بررسی قرار دهند که در این منطقه دو طرف تمام آتشبار و سایر تجهیزات سنگین نظامی را خارج می‌کنند.

سازمان ملل مجموع تلفات درگیری‌ها در اوکراین را بیش از 4300 تن اعلام کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز با تشکیل یک خط مرزبندی میان دو طرف که عامل اصلی و حساس برای آتش بس متوقف شده محسوب می‌شود، موافقت کرد و در جریان سفر به باسل، سوئیس گفت: انتظار داریم که آتش‌بس به طور کامل از 9 دسامبر 2014 اجرایی شود. آتش بس پیشتر اعلام شده بود و به کاهش تنش‌ها و درگیری‌ها منجر شد اما توقف کامل درگیری‌ها را به وجود نیاورد.

وزیر دفاع اوکراین نیز در باسل، سوئیس گفت: هر روز شاهد تلفات انسانی و افزایش مجروحان هستیم.

انتهای پیام

کد N614921

وبگردی