آفتاب

بررسی آینده خاورمیانه در منامه/اعراب برای داعش چه تصمیمی گرفتند؟

بررسی آینده خاورمیانه در منامه/اعراب برای داعش چه تصمیمی گرفتند؟

ایسنا نوشت:

 وزرای خارجه بحرین و مصر در نشست منامه بر اهمیت وجود یک استراتژی کامل جهت از بین بردن داعش تاکید کرده و عنوان داشتند: نباید روند مبارزه با تروریسم محدود به حملات نظامی باشد.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوزعربی، در همایشی که در خصوص آینده خاورمیانه پس از درگیری‌ها در جریان مذاکرات منامه برگزار شد، وزرای خارجه بحرین و مصر با وزیر دارایی عراق در خصوص برجسته‌ترین راه‌های مبارزه با گروه تروریستی داعش گفت‌وگو کردند.

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین تصریح کرد: حملات ائتلاف و عملیات ارتش عراق پیشروی‌های داعش را در این کشور متوقف کرده است اما برای از بین بردن تروریسم کافی نیست.

وی افزود: باید راه‌حل‌های ایدئولوژیکی در پیش گرفته شود تا مانع از عضویت افراد جدید به داعش شود و در عین حال باید تلاش‌هایی برای توقف حمایت‌های مالی از گروه‌های تروریستی صورت بگیرد.

در همین حال سامح شکری، وزیر خارجه مصر با بیان اینکه از بین بردن اندیشه داعش زمان خواهد برد، تاکید کرد: مقابله با ایدئولوژی داعش از طریق یک اندیشه مخالف صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه قاهره در این زمینه دست به تلاش‌هایی می‌زند، گفت: کنفرانس اخیری که در الازهر برگزار شد تاکید کرد که اسلام از تروریسم داعش مبرا است.

در همین حال هوشیار زیباری، وزیر دارایی عراق نیز با بیان اینکه "حمایت‌های بین‌المللی نقش برجسته‌ای را در توقف پیشروی‌های داعش ایفا کرد"، گفت: داعش تلفات زیادی برداشته است و نمی‌تواند اهداف استراتژیک بزرگی را محقق سازد.

وی گفت: پایه و اساس موفقیت آمیز بودن مقابله با داعش آشتی ملی در عراق است و باید تمامی طرف‌ها از جمله عشایری که داعش می‌خواهد نظر آن‌ها را برای جنگ در کنار این گروه جلب کند، متحد شوند.

در این همایش همچنین سید حسین موسویان، عضو سابق شورای امنیت ملی ایران نیز حضور داشت و وی بر لزوم همکاری میان ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس، مصر و ترکیه برای تشکیل ائتلاف منطقه‌ای برای از بین بردن داعش تاکید کرد.

در همین حال سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین نیز از جامعه بین‌الملل خواست تا عبارت جنگ علیه تروریسم را رها کرده و به جای آن از عبارت "مبارزه با تئوکراسی شر" استفاده کنند.

وی در افتتاحیه دهمین دوره مذاکرات منامه خاطرنشان کرد: من از شما می‌خواهم تا از عبارت جنگ علیه تروریسم استفاده نکنید و بر روی تهدید واقعی که از قدرت گرفتن تئوکراسی شر به وجود می‌آید، متمرکز شویم.

وی افزود: ما با تئوکرات‌ها مبارزه می‌کنیم و این مساله در زمان طولانی ادامه خواهد داشت.

در همین حال فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس نیز جمعه شب اعلام کرد: مذاکرات منامه فرصتی برای بررسی مسائل منطقه با شرکا در کشورهای حوزه خلیج فارس است.

دستور کار کنفرانس "گفت‌وگوی منامه" درخصوص تعدادی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی همچون مساله فلسطین، برنامه‌های هسته‌ای ایران، بحران سوریه و همچنین دیگر مسائل خاورمیانه متمرکز است.

در این کنفرانس وزراء‌ خارجه مصر، انگلیس، کانادا، عراق و امارات و همچنین وزرای دفاع فرانسه، یمن و انگلیس و نمایندگانی از عربستان و دیگر کشورهای عربی حضور دارند.

جلسات دهمین دوره مذاکرات منامه صبح امروز (شنبه) آغاز می‌شود.

52261

کد N614889

وبگردی