آفتاب

گرجستان: روسیه در حال افزایش نفوذ خود در اوستیای جنوبی است

گرجستان: روسیه در حال افزایش نفوذ خود در اوستیای جنوبی است

رئیس‌جمهوری گرجستان گفت، روسیه پس از افزایش اخیر قدرت و نفوذش در منطقه آبخازیا، هم اکنون قصد دارد تا اقدام مشابهی را در اوستیای جنوبی انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روسیه در سال 2008 میلادی در جنگی پنج روزه برسر دو منطقه آبخازیا و اوستیای جنوبی گرجستان را شکست داد و از آن زمان به بعد این دو منطقه را به عنوان جمهوری‌های خودمختار به رسمیت شناخته است. مسکو ماه گذشته میلادی معاهده‌ای را با آبخازیا امضا کرده و کنترل کرملین بر امور اقتصادی و نظامی این منطقه را شدیدتر کرد.

در همین حال جورجی مارگولاشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان گفت، اطلاعاتی را اوایل روز جمعه از طرف مقامات اوستیای جنوبی دریافت کرده مبنی بر اینکه توافق مشابهی نیز در این منطقه امضا خواهد شد.

وی افزود: این اقدامی تاسف بار است که علیه تمامیت ارضی و حاکمیت گرجستان برنامه‌ریزی شده است.

مارگولاشویلی در سخنرانی در "موسسه امور بین الملل لهستان" از نحوه رفتار مسکو با گرجستان، اوکراین و دیگر کشورهای جزء اتحاد جماهیر شوروی انتقاد کرد.

وی گفت، هرگاه مسکو احساس می‌کند که کشورهای جماهیر شوروی شیطنت می‌کنند، آن‌ها را با اعمال بیش از حد قدرت نظامی تهدید می‌کند.

مارگولاشویلی افزود: این یک تراژدی وحشتناک برای کشورهای مستقل همچون گرجستان و اوکراین است چرا که آن‌ها تمامیت ارضی و حاکمیت خودشان را از دست می‌دهند و تنها دلیل این مساله این است که آن‌ها تصمیم و راه آزادانه خود را اتخاذ کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N614828

وبگردی