آفتاب

تاکید نخست‌وزیران ترکیه و یونان بر بهبود روابط دو کشور

تاکید نخست‌وزیران ترکیه و یونان بر بهبود روابط دو کشور

نخست‌وزیران یونان و ترکیه ضمن اذعان به باقی ماندن اختلافات چشمگیر، بر اهمیت بهبود روابط سرد میان دو کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یونان و ترکیه به لحاظ تاریخی روابط مخدوش و متزلزلی داشته‌اند و همچنان بر سر تعدادی از مسائل از جمله مناقشات منطقه‌ای در دریای اژه و قبرس اختلاف دارند.

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه برای سفری دو روزه وارد آتن شد و تمامی این مسائل در برنامه کاری قرار دارند.

داوود اوغلو در جریان نشست تجاری یونان- ترکیه گفت: احتمال دارد که ما درباره تمامی مسائل مذاکره کنیم و این کاری است که انجام می‌دهیم. در آنکارا و آتن رهبرهایی وجود دارند که آینده بهتری را برای کشورهایشان در نظر گرفته‌اند.

داوود اوغلو با هیات گسترده‌ای از تجار و 9 تن از وزرای کابینه از جمله وزیر امور خارجه، وزیر کشور، وزیر انرژی، وزیر اقتصاد و گمرک وارد آتن شد.

هر دو نخست‌وزیر اعلام کردند: روابط تجاری قوی‌تر میان این دو کشور که در سال‌های آخر شاهد افزایش چشمگیری در تجارت دوجانبه بوده‌اند، به بهبود روابط کمک خواهد کرد.

آنتونیس ساماراس، نخست‌وزیر یونان گفت: روابط اقتصادی میان یونان و ترکیه تاکنون بسیار دلگرم‌کننده بوده است اما معتقدم که آنها تنها گویای اختلافات بزرگتری است که در آینده وجود دارد.

روابط تجاری دو جانبه از 2.2 میلیارد یورو در سال 2010 میلادی به 4.3 میلیارد یورو در سال 2013 میلادی رسیده که تقریباً دو برابر شده، در حالی که ترکیه در دو سال گذشته به بزرگترین بازار محصولات یونان تبدیل شده است.

این دو کشور همچنین در بخش انرژی در حال همکاری هستند که شامل «خط لوله فرا آدریاتیک» است.

وزیر امور خارجه یونان گفت: بسیار مهم است که ما نهایت استفاده را از پروژه‌های بزرگ و مشترک همچون «خط لوله فراآدریاتیک» و ایجاد کوریدور انرژی جنوبی که فصل تازه‌ای را در روابط میان کشورهای ما باز می‌کند، ببریم.

با این حال اختلافات وی همچنان میان این متحدان ناتو که در چهار دهه گذشته سه بار به مرز جنگ رسیده‌اند، وجود دارد.

داوود اوغلو گفت: البته مسائلی وجود دارند که ما درباره آنها اختلاف‌نظر داریم. در مورد مساله دریای اژه ما به مذاکرات مقدماتی دوجانبه ادامه خواهیم داد.

وی افزود: ما در دریای اژه یا شرق مدیترانه خواستار تنش نیستیم. ما می‌خواهیم هنگامی که اختلافات و رویکردهای مختلفی وجود دارد، بتوانیم مذاکره کنیم و به دنبال راه‌حل باشیم.

این سفر داوود اوغلو، زمانی صورت گرفته که تنش‌ها نسبت به حق استخراج نفت و گاز در قبرس افزایش یافته است.

انتهای پیام

کد N614790

وبگردی