آفتاب
/کلام روز/

تاثیر خوب فکرکردن قبل از حرف‌زدن

تاثیر خوب فکرکردن قبل از حرف‌زدن

تربیت در زندگی انسان‌ها یک اصل ارزشی و مهم است ولی برای اینکه به آن تربیتی که شایسته است برسیم باید با اصول تربیتی آشنا باشیم. از جمله اصول تربیتی عمل به گفته‌های ارزشمند بزرگان و ارزیابی مراتب ادراکی کودکان و نوجوانان است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از اصول تربیتی تحسین کارهای خوب و قبیح شمردن کارهای زشت است. اصل تشویق و نگرش مثبت از جمله عواملی است که سبب می‌شود تربیت انسان‌ها به شیوه‌ای متعالی پیش برود. در تربیت باید از هرگونه فرمانروایی پرهیز کنیم و با نرمی سخن بگوییم.

امام علی (ع) در حدیثی در رابطه با اینکه تربیت روش گفتار و آیین گفت‌وگوست، می‌فرمایند: زبان معیار انسان است.

یکی دیگر از اصول تربیتی انسان‌ها این است که اگر می‌خواهیم فردی را تربیت کنیم ابتدا باید فکر کنیم و سپس آن فکر را به زبان بیاوریم. در این رابطه امام علی (ع) می‌فرمایند: خوب فکر کردن و بعد حرف زدن، از لغزش‌ها نگاه می‌دارد.

بلاغت و زیباگویی هم یکی دیگر از اصول تربیتی است. در این رابطه امام علی (ع) می‌فرمایند: گفتار درست مانند تیری است که به هدف اصابت می‌کند.

سکوت درباره آنچه نمی‌دانیم هم اصل مهمی است که در تربیت اثرگذار است. در این رابطه امام علی (ع) می‌فرمایند: درباره هرچه نمی‌دانی، چیزی مگو.

خوب گوش دادن هم یکی دیگر از روش‌های تربیتی است. در این رابطه امام علی (ع) می‌فرمایند: گوشت را به خوب گوش دادن عادت ده.

پی‌نوشت:

غررالحکم/ 28

غررالحکم /28؛ الحکم 1/367

غررالحکم /96؛ الحکم 1/130

غررالحکم /178؛ الحکم 1/462

غررالحکم/217؛ الحکم 2/51

منبع: الحیات، محمدرضا حکیمی

انتهای پیام

کد N614292

وبگردی