آفتاب

احتمال برقراری آتش‌بس یک روزه در شرق اوکراین در 9 دسامبر

احتمال برقراری آتش‌بس یک روزه در شرق اوکراین در 9 دسامبر

مقامات اوکراین و شورشیان حامی روسیه اعلام کردند که بر اساس شرایط توافقی که قبلا در تاریخ پنجم سپتامبر به منظور آتش‌بس در شهر مینسک امضا کرده بودند، اقدام به آتش‌بس رسمی در 9 دسامبر(18 آذر) خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا اخیرا اظهار کرد که روسیه یک مشکل راهبردی برای اتحادیه اروپاست و در عین حال ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز واشگتن و غرب را متهم کرد که برای سقوط و قطع عضو کشور روسیه تلاش می‌کنند.

این تاریخ آتش بس توسط پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین و دو تن از رهبران بلندپایه شورشیان ظاهرا در تاریخ پنج سپتامبر در شهر مینسک وبا کمک فرستادگان روسیه و اروپا درباره بندی تحت عنوان "یک روز خاموشی" مورد توافق قرار گرفته است.

پوروشنکو اعلام کرد کی‌یف تدابیری را آماده کرده که اجرای یک بند توافق مینسک تحت عنوان "یک روز خاموشی" را که قرار است از 9 دسامبر آغاز شود تضمین می کند.

یک منبع خبری در دفتر پوروشنکو گفت که اعلام این خبر از سوی رئیس جمهوری اوکراین به معنای این است که کی‌یف در صورتی که شورشیان به آتش بس پایبند بمانند در تاریخ 10 دسامبر شروع به عقب نشینی سلاح‌هایش از جبهه شرقی کرده و تا زمانی که جدایی طلبان آتش‌بس را نقض نکنند، هیچ حمله‌ای انجام نخواهد داد.

رئیس پارلمان جمهوری خلق دونتسک متعلق به شورشیان شرق اوکراین نیز تایید کرد که این آتش بس در راستای توافق مینسک انجام می‌شود.

آندری پورجین، رئیس پارلمان جمهوری خلق دونتسک گفت: گروه مینسک شامل مقامات نظامی اوکراین و همچنین میانجیگران روس و سازمان امنیت و همکاری اروپا توافق کردند تا در تاریخ 9 دسامبر آتش بس برقرار کنند.

با این حال پورجین از گفتن اینکه آیا این توافق اجرا خواهد شد یا خیر خودداری کرد.

پیشتر چند توافق آتش‌بس که در جریان جنگ در شرق اوکراین اعلام شده بودند در عرض چند روز از سوی دو طرف زیر پا گذاشته شدند.

همچنین رئیس اجرایی جمهوری خلق لوهانسک نیز که متعلق به شورشیان است گفت: در مذاکرات مینسک آتش بسی که از اواسط دسامبر آغاز شود مورد بحث قرار گرفت. با این حال وی تاکید کرد که هیچ توافق مکتوبی برسر یک تاریخ مشخص به دست نیامد.

ایگور پلاتنیسکی، رئیس اجرایی جمهوری خلق لوهانسک گفت: توافقی شفاهی درباره آتش بس در حوالی اواسط دسامبر انجام شد اما ما در این زمینه تاییدیه کتبی نداشتیم.

انتهای پیام

کد N613614

وبگردی