آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی زاده: حاکمان مصر به دنبال جلب رضایت رژیم صهیونیستی هستند

هانی زاده: حاکمان مصر به دنبال جلب رضایت رژیم صهیونیستی هستند

یک کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: دولت نظامی مصر سعی دارد با جلب رضایت آمریکا،‌ رژیم صهیونیستی و عربستان از طریق محدود کردن جهاد اسلامی و حماس، استمرار حاکمیت خود را تضمین کنند.

حسن هانی‌زاده، کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره برنامه دولت مصر برای حفر کانال‌های عمیقی در مرز با غزه، اظهار کرد: نظامیان حاکم در مصر و عبدالفتاح السیسی کانال‌هایی را برای جلوگیری از نفوذ مردم فلسطین به خصوص غزه به داخل مصر و انتقال آذوقه و کالا به غزه حفر کرده‌اند که این مساله حتی در دوران دیکتاتور سابق مصر، حسنی مبارک نیز اتفاق نیفتاد.

او ادامه داد: حاکمان مصر تلاش می‌کنند تا رضایت رژیم صهیونیستی را برای استواری حاکمیت خودشان جلب کنند و شرایطی فراهم کنند تا رضایت آمریکا،‌ عربستان و رژیم صهیونیستی را از طریق محدودکردن حماس و جهاد اسلامی جلب کنند و این امر در تاریخ مصر سابقه نداشته است.

هانی‌زاده گفت: تاریخ مصر نشان می‌دهد اگرچه ممکن است حاکمان مصر با ملت فلسطین همراهی نداشته باشند اما اکثریت ملت مصر مخالف رژیم صهیونیستی و نیز مدافع حقوق ملت فلسطین هستند و بنابراین حفر این کانال تحت فشار رژیم صهیونیستی انجام شده است. این امر موجب خواهد شد که حماس و جنبش‌های مقاومتی به مبارزات خودشان ادامه دهند اگرچه ممکن است مقاومت سازوکارهای دیگری را برای خروج از این بحران پیدا کند اما به هر حال منع رفت و آمد میان غزه و مصر در مرز رفح می‌تواند شرایط را برای جنبش‌های فلسطینی دشوار کند و این امر پس از رایزنی‌هایی میان دولت عبدالفتاح السیسی و مقامات رژیم صهیونیستی رخ داد. حفر این کانال‌ها خیانت بزرگی به آرمان‌های ملت فلسطین از سوی حاکمیت مصر محسوب می‌شود.

هانی‌زاده تصریح کرد: ازآن جایی که تنها مسیر رفت و آمد فلسطین و مصر گذرگاه رفح است و نیز به دلیل آن که درگذشته اجازه داده نمی‌شد که رفت و آمد عادی از دروازه اصلی صلاح الدین صورت بگیرد، گروه حماس و جنبش‌های فلسطینی مجبور به حفر تونل‌هایی شدند که هم اکنون حفر کانال‌های عمیق توسط دولت مصر و تخریب کانال‌های حماس می‌تواند مشکلات زیادی برای مردم فلسطین و به خصوص مردم غزه به وجود می‌آورد.

انتهای پیام

کد N613477

وبگردی