آفتاب

بازگرداندن بینایی به شبکیه با نانولوله‌های کربنی

بازگرداندن بینایی به شبکیه با نانولوله‌های کربنی

یک تیم بین‌المللی از محققان، شبکیه مصنوعی با استفاده از نانولوله‌های کربنی تولید کرده‌اند که برای درمان برخی بیماری‌های چشم قابل استفاده است.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، فرآیند پیری، عملکرد بخش‌های مختلف بدن از سیستم قلب و عروق تا حافظه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کاهش قدرت بینایی ناشی از دژنراسیون شبکیه یکی دیگر از اختلالات مرتبط با پیری محسوب می‌شود.

به گفته پروفسور «هانین» سرپرست تیم تحقیقاتی، برخلاف فناوری‌های قبلی، شبکیه مصنوعی جدید از کارآیی و انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است که می‌تواند به تحریک فعالیت نورون‌ها منجر شود.

در ساخت این شبکیه، نانومیله‌های نیمه‌هادی و نانولوله‌های کربنی با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا یک فیلم بی‌سیم، حساس به نور و انعطاف‌پذیر تولید شده و بتوان از آن بعنوان جایگزین شبکیه آسیب‌دیده استفاده کرد.

شبکیه مصنوعی جدید برخلاف نمونه‌های قبلی که از سیم و فلزات مختلف تشکیل شده‌ بودند، بسیار فشرده طراحی شده است؛ نانولوله‌های کربنی مورد استفاده در این دستگاه، وضوح تصویری فضایی بالاتری ایجاد می‌کنند.

شبکیه مصنوعی بر روی مدل‌های حیوانی مورد آزمایش قرار گرفته و از پتانسیل درمان برخی بیماری‌های چشم برخوردار است.

بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به پیری(AMD) – بیماری چشمی که در افراد بالای 60 سال اتفاق می‌افتد – دچار آسیب بخش خاصی از شبکیه می‌شوند و پزشکان می‌توانند در آینده از این شبکیه مصنوعی برای درمان بیماران مبتلا به AMD استفاده کنند.

استفاده از این شبکیه مصنوعی به آزمایشات بالینی بیشتری بر روی حیوانات پیش از شروع آزمایش بالینی بر روی انسان نیاز دارد.

نتایج این دستاورد در مجله Nano Letters منتشر شد.

انتهای پیام

کد N613235

وبگردی