آفتاب
كاوشگر و باستان شناس فرانسوي:

آماده هر گونه همكار در بحث كاوش و مطالعات ميدانی باستان شناسی هستم

آماده هر گونه همكار در بحث كاوش و مطالعات ميدانی باستان شناسی هستم

دامغان - كاوشگر و باستان شناس فرانسوی با بیان این مطلب که وجود آثار تاريخی دامغان برايم جالب بود، گفت: دربازدید از آثار باستانی منطقه مواردی را مشاهده کردم که مرا به كاوشگری و جستجوی بيشتر تشویق کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دكتر ژيل بريون بعد ازظهر چهارشنبه با حضور در دامغان طی نشستی با مسئولان این شهرستان در محل فرمانداري این شهرستان اظهار داشت: ايران از آثار تاريخي و فرهنگي فراوان و در خور توجه اي برخوردار است و اين يك امتياز به حساب مي آيد.

وي اضافه كرد: در سفرهايي كه با هدف بازديد و تعامل با مسئولان و علاقمندان به ميراث فرهنگي  در جمهوري اسلامي داشته و دارم به علاقمندي آنان به ميراث كهن و تاريخي و حراست و پاسداري از آن به خوبي پي بردم.

استاد دانشگاه ژنو سوئیس، در رابطه با سیاست های حفاظت از میراث فرهنگی، اظهار داشت: در این بحث بايد بين كشورها تعامل و همكاري هاي خوبي وجود داشته باشد و از تجربيات كمك گرفت.

بریون، در تشریح نتایج سفر به شهرستان دامغان تاکید: در سفر خود به ايران و به ويژه دامغان آماده هر گونه همكاري با مسئولان در بحث كاوش و مطالعات ميداني باستان شناسي هستم.

وي ادامه داد: در بحث كاوشگري و باستان شناسي بايد همراهي و همكاري با عشق و علاقه وجود داشته باشد تا بتوان به دستاوردهاي خوب علمي و فني در حوزه ميراث فرهنگي و تاريخي برسيم.

وجود ۴۰۰ اثر تاريخي و فرهنگي در دامغان

معاون سياسي اجتماعي فرماندار شهرستان دامغان نيز در اين نشست با بیان اینکه دامغان داراي ۴۰۰ اثر تاريخي و فرهنگي است، گفت: وجود اين آثار يك امتياز بزرگ براي اين دیار كهن و با سابقه چندين هزار ساله است.

علي محمد مويدي زاده با اشاره به اقدامات مفید انجام شده در بحث حفظ و معرفی آثار تاریخی در دامغان، ابراز داشت: در این بحث گام هاي خوبي برداشته شد و امروز نام و جايگاه دامغان براي همگان روشن است.

وی تعداد آثار باستانی ثبت شده در لیست آثار ملی در دامغان را ۱۲۰ اثر دانست و تصریح کرد: این شهرستان سالانه پذيراي گردشگران داخلي و خارجي از كشوهاي مختلف جهان است و درآمد اقتصادي خوبي هم با جذب توريست دارد.

مويدي زاده خاطر نشان کرد: آماده هر گونه همكاري با مسئولان و تيم هاي ميراث فرهنگي از ديگر كشورها در بحث كاوش و باستان شناسي از آثار تاريخي و فرهنگي هستند و از هر گونه همكاري و كمك دريغ نخواهند كرد.

دكتر ژيل بريون كاوشگر و باستان شناس فرانسوي و متخصص ديرين انسان شناسي به نمايندگي از مركز علوم فرانسه و به دعوت دكتر حامد وحدتي نسب يكي از باستان شناسان ايراني براي بازديد از محوطه باستاني چاه جم در جنوب دامغان به ايران سفر کرده و قرار است كار مطالعاتي ميداني باستان شناسي را در اين محوطه در آينده نزديك آغاز كند.

دكتر ژيل بريون طي سال هاي ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۷ در ايران مشغول به انجام كاوش در محوطه مهم گرم رود ۲ در شهرستان آمل در استان مازندران بوده است.

کد N612105

وبگردی