آفتاب
حمیدی:

تربیت بدنی بخش عملی تعلیم وتربیت است/المپیادهای درون مدرسه مروج نشاطند

تربیت بدنی بخش عملی تعلیم وتربیت است/المپیادهای درون مدرسه مروج نشاطند

همدان – معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت بدنی بخش عملی تعلیم و تربیت است، گفت: دو ساعت برای درس تربیت بدنی کافی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرزاد حمیدی ظهر چهارشنبه در همایش تبیین سیاستهای معاونت تربیت بدنی و سلامت در همدان با اشاره به اینکه سیاست های معاونت تربیت بدنی و سلامت در ادامه سیاست های وزارت آموزش و پرورش است، افزود: مدرسه محورکردن و مشارکت محور کردن فعالیت ها، فرهنگی و تربیتی کردن برنامه و پروژه ها و علمی و تخصصی کردن آنها ها از جمله این سیاست هاست.

وی با بیان اینکه باید ظرفیت سازی علمی را افزایش داد، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۴ تفاهمنامه با وزارتخانه و مراکز مختلف تنظیم و مبادله شده که ازاین تعداد سه تفاهمنامه در حوزه تربیت بدنی و سلامت است که با وزارت ورزش و جوانان، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وسازمان محیط زیست در راستای استفاده از ظرفیت سایر سازمان ها و مراکز امضا شده است.

حمیدی در ادامه با اشاره به سند تحول بنیادین و با بیان اینکه در این سند تاکید شده که حیات طیبه که برگرفته از فلسفه تعلم و تربیت است رواج یابد، یاداورشد: بلند همتی و امیدواربودن، با نشاط بودن، آزاد منش بودن، قانون گرا بودن، جمع گرا بودن و خودباور بودن دانش آموزان از جمله نمادهای حیات طیبه در سند تحول بنیادین است.

وی با تاکید براینکه تمام این ویژگی ها درحوزه تربیت بدنی وجود دارد و نوجوانان و جوانان را پرورش می دهد، گفت: ساحت عبادی، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی، اخلاقی، زیستی و بدنی، اقتصادی، کارآفرینی و زیبا شناختی از ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین است.

تربیت بدنی فقط به ساحت زیستی بدنی ختم نمی شود

وی با اشاره به اینکه تربیت بدنی فقط به ساحت زیستی بدنی ختم نمی شود، عنوان کرد: ساحت های اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و غیره نیز در تربیت بدنی نقش آفرینی می کنند لذا باید ابعاد وجودی، ذهنی، روحی و جسمی دانش آموزان همگون و متوازن رشد کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه انسانی متوازن است که به همه ابعاد وجودش فکر کند، افزود: متاسفانه آمار متارکه در زندگی خانوادگی افزایش یافته و در این زمینه باید فرزندان را با مسائلی چون احترام به دیگران، تقسیم کار، مسئولیت پذیری و قانون گرایی آشنا کرد.

حمیدی با اشاره به اینکه این مسائل را نمی شود به دانش اموزان آموزش داد بلکه این موارد تمرین کردنی هستند که باید در وجود آنها بنشیند، اظهار داشت: تربیت بدنی بخش عملی تعلیم و تربیت است و معلم تربیت بدنی معلم ترین معلم هاست.

وی در ادامه با بیان اینکه جوانان باید به منظور آماده شدن برای زندگی آینده به طور مرتب در مانور زندگی، برد و باخت را تجربه کنند، عنوان کرد: برگزاری المپیادهای درون مدرسه ای به منظور آماده کردن دانش آموزان برای برد و باخت های آینده زندگی است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه دو ساعت برای درس تربیت بدنی کافی نیست، گفت: در این دو ساعت تنها باید مهارت ها را آموزش داد و برای ویژگی های فیزیولوژیک کافی نیست بنابراین باید ساعت درس تربیت بدنی را افزایش داد و این موضوع از طریق تدوین فعالیت های فراگیر مانند المپیاد های درون مدرسه ای امکان پذیراست.

با برگزاری المپیادهای درون مدرسه نشاط به مدارس بازگشته است

حمیدی اظهار داشت: در گذشته مسابقات ورزشی درسطح ناحیه، منطقه و کشوری انجام می شد و مدرسه به فراموشی سپرده شده بود اما در حال حاضر با برگزاری المپیادهای درون مدرسه نشاط به مدارس بازگشته است.

وی با تاکید براینکه معلمان تربیت بدنی باید به گونه ای با دانش آموزان کار کنند که لذت این درس در ذهن آنها بماند و در بزرگسالی به امر ورزش بپردازند، یاداورشد: برگزاری برنامه های ورزش همگانی باید تاثیر گذار باشد و فرهنگ ورزش به گونه ای در جامعه نهادینه شود که افراد در همایش پیاده روی برای برنده شدن جایزه به پیاده روی نپردازند و ورزش را همیشه و به منظور سلامتی خود انجام دهند.

وی همچنین با بیان اینکه دانش آموزان باید احساس مسئولیت داشته باشند و از سنین پایین مدیریت را تجربه کنند، گفت: باید به دانش آموزان آموزش داده شود که در مسابقات ورزشی به دنبال رتبه نباشند بلکه به منظور ارتقا سطح سلامت جسمی و روحی خود ورزش کنند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اینکه مسئولان، مربیان آموزش و پرورش، اولیاء دانش آموزان و خود دانش آموزان استقبال خوبی از المپیاد درون مدرسه ای دارند، افزود: تعداد شرکت کنندگان، سیاسیون و مدیران ارشد استانی که در المپیاد مدرسه ای شرکت کردند از پروژه مهر بیشتر بود و ۳۲ مدیرکل آموزش و پرورش استان ها از این طرح راضی هستند.

حمیدی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۴۸ درصد از نوجوانان در کشور اضافه وزن دارند یادآور شد: تفاهمنامه ای بین دو وزیر آموزش و پرورش و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بحث بوفه مدارس و پایگاه ها تغذیه سالم امضا و مقررشد فروش نوشابه های گازدار، سوسیس و کالباس و چیپس و پفک در مدارس ممنوع شود.

کد N611760

وبگردی