آفتاب
در حال تکمیل/

گزارش ایسنا از ششمین کنگره حزب اسلامی کار

گزارش ایسنا از ششمین کنگره حزب اسلامی کار

ششمین کنگره حزب اسلامی کار با حضور چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی اجتماعی و فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام عبدالواحد موسوی لاری با حضور در نشست این کنگره اظهار داشت: معمولا در جلسات حزبی همیشه از اهمیت تحزب و شکل گیری احزاب سخن می‌گویند. 35 سال است که از این مرحله عبور کردیم اما با وجود آنکه قانون اساسی به عنوان نقشه‌ی راه اعلام کرده که تحزب مهم است به آن جایگاه اصیل احزاب نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: چالش‌های بسیار مهمی در زمینه احزاب وجود دارد یا سازمان‌های مردم‌نهاد و احزاب ما نخواسته‌اند و یا نتوانسته‌اند که آن طور که باید پیشرفت کنند. باید دانست که احزاب چگونه می‌توانند در جامعه فعال باشند. اولا سلیقه‌ی همگان را باید مد نظر قرار دهند چرا که اولین کارکرد آنها این است که از جمع متفرق به جمع هم‌آوا برسند.

این فعال سیاسی کارکرد دوم احزاب را برگزاری جلسات آموزشی دانست و گفت: احزاب باید از اعضای خود حمایت کنند و شرایط نقد که کارکرد سوم احزاب است را برای آنها به وجود آورد و اگر در مسیر حرکت جامعه اشکالاتی وجود داشت، برداشت خود را اعلام کنند.

وی دلیل وجود احزاب را رسیدن به قدرت دانست و تصریح کرد: آنهایی که می‌گویندحزب را برای به دست آوردن قدرت تشکیل نداده‌ایم با مردم روراست نیستند. همه احزاب برای کسب قدرت ایجاد می‌شوند حالا این که این قدرت را برای مردم استفاده کنند و یا برای خود بحثی جداست.

به گفته وی، اگر این چهار کارکرد را برای احزاب قرار دهید جامعه‌ای پویا‌تر و فعال‌تر خواهیم داشت. باید احزاب در کنگره‌هایشان آمارهای مقایسه‌ای را هم اعلام کنند.

موسوی لاری همچنین با اشاره به جریانات سیاسی منطقه یادآور شد: یک حزب فعال باید بداند که چرا داعش شکل می‌گیرد. آیا داعش حزب است یا یک تشکیلات. آن جنایاتی که در عراق اتفاق می‌افتد باید در احزاب بررسی شود. آیا تحجری که در جریان داعش آن همه جنایات آفرید نمی‌تواند در جامعه ما رسوخ کند؟

وی ادامه داد: چرا حسنی مبارک تبرئه می‌شود، در حالی که محمد مرسی محکوم می‌گردد؟ از همان روزی که مصر دچار تلاطم شد در کشورهای عربی این تلاطم ادامه پیدا کرد. اگر رفتار اخوان‌المسلمین آنقدر تنگ‌نظرانه نبود آیا امروز حسنی مبارک تبرئه می‌شد؟ تحجر باعث سقوط اخوان‌المسلمین شد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد:‌ توطئه دشمن وقتی کارساز می‌شود که یک زمینه‌ی داخلی برای آن وجود داشته باشد. فرقی هم ندارد که مصر باشد یا ایران، خود را سنی بداند و یا شیعه.

وی در پایان با اشاره به اهمیت اندیشه در انقلاب اسلامی تاکید کرد: بعد از شخص امام خمینی (ره) انقلاب ما توسط چهره‌هایی مثل شهید مطهری و شریعتی و غیره مطرح می‌شد. الان ببینید که صدا و سیما تریبون را به جای اندیشمندان به چه کسانی می‌دهد. آدم می‌ماند که اینها چه می‌گویند. چقدر پایه‌های مذهبی نسل جدید می‌تواند توسط آنها محکم شود؟

وی تاکید کرد که نباید جلوی نقد‌ها را گرفت.

ادامه دارد

کد N611342

وبگردی