آفتاب
افخم در نشست خبری:

دوره تمدید 7 ماهه کاملا بر اساس توافق ژنو است

دوره تمدید 7 ماهه کاملا بر اساس توافق ژنو است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: در دوره تمدید 7 ماهه مذاکرات، بر اساس توافق ژنو عمل می شود و هیچ گونه تغییری در توافق‌نامه ایجاد نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرضیه افخم، سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره جزئیاتی که از سوی رسانه های خارجی در مورد تمدید توافق ژنو در وین در خصوص میزان غنی‌سازی و غیره مطرح شده، گفت: اخباری در این باره منتشر شده است که در صدد تایید یا رد آن نیستم، اما آنچه می‌توانم بگویم این است که بر اساس توافق ژنو و چارچوب های تعیین شده در دوره تمدید عمل خواهد شد و تغییری در توافق ژنو و تفاهم قبلی روی نداده است. هرگونه فعالیتی که در زمینه ذخایر غنی شده، اکسید شده و تبدیل آنها به میله سوخت وجود دارد، منطبق با فعالیت های برنامه تحقیقاتی کشور است و از سوی سازمان انرژی اتمی کشور دنبال می‌شود و متناسب با نیازها و برنامه ریزی های این سازمان تنظیم شده است.

وی ادامه داد: حتی طبق اطلاعی که پیدا کرده ایم، میزانی که آنها برای تبدیل اکسید به میله سوخت در ماه نیاز دارند، اخیرا حتی کاهش نیز پیدا کرده است. این چارچوب وجود دارد و بر اساس همین فعالیت ها برای تولید سوخت مورد نیاز رآکتور تهران عمل می شود و تغییری نیز در آن ایجاد نشده است.

افخم همچنین در مورد طرح کابینه رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه سرزمین های اشغالی به عنوان یک دولت یهودی شناخته شود، بیان کرد: ما هرگونه اقدام از سوی رژیم صهیونیستی برای ادامه سیاست های تجاوزگرایانه در منطقه را محکوم کرده و فکر می کنیم چنین سیاست هایی موجب ناامن شدن منطقه خواهد شد و هشدار می دهیم در صورتی که چنین مسائلی محقق شود، شاهد بحران های بزرگی در منطقه و جهان خواهیم بود.

سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در نابودی هویت تاریخی و تمدنی قدس شریف و هتک حرمت مسجد القصی به عنوان اولین قبله گاه مسلمانان اظهار داشت: این اقدام را محکوم کرده  و فکر می‌کنیم کشورهای اسلامی و کشورهای آزاد جهان نسبت به تحقق خواست ملت فلسطین و لزوم پیگیری برای تحقق این خواست باید پیگیری بیشتری داشته و با حساسیت بیشتری عمل کنند و لازم است جامعه جهانی مانع سیاست های تجاوزگرایانه رژیم صهیونیستی در منطقه شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا اطلاع رسانی دقیقی در مورد جزئیات مذاکرات در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است و این مذاکرات باعث شده قیمت ارز افزایش پیدا کند، بیان کرد: اطلاع رسانی کاملا دقیق و شفاف از آنچه در مذاکرات هسته ای انجام شده، وجود داشته و آنچه قابل ارائه و اطلاع رسانی بوده، بیان شده است.

افخم گفت: جلسه پایانی و پرسش و پاسخ جناب آقای دکتر ظریف در وین برگزار شد و حضور جناب آقای عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در برنامه گفتگوی ویژه تلویزیونی ساعتی قبل از اعلام پایان مذاکرات و قبل از صدور بیانیه انجام شد. گزارش هایی نیز به مسئولین عالی کشور طی روزهای آینده داده شده و در بخش عمومی نیز جلسه روز گذشته همایش هسته ای و سخنرانی جناب دکتر ظریف مبنی بر این بود که ایشان چارچوب فعالیت های انجام شده و دستاوردها در طول مذاکرات را بیان کنند و آنچه از روند مذاکره قابل ارائه است را به افکار عمومی ارائه دهند.

سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در میان کشورهای مذاکره کننده شاید ما بیشترین میزان ارائه اطلاعات را داشته ایم که البته این وظیفه تیم مذاکره کننده بوده و باز هم در این باره آمادگی داریم که به هرگونه پرسشی پاسخ دهیم، اما در عین حال تاکید می کنم در صدر این اخبار، اظهارنظر و بیانات مسئولین عالی رتبه کشور نیز وجود داشته است. فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد این مذاکرات و نتیجه آن در پایان دور آخر مذاکرات در وین و همچنین فرمایشات ریاست محترم جمهور وجود داشته که مجموعه این عوامل نشان می دهد که جای هیچ نگرانی وجود ندارد و کاملا حساب شده و شفاف، اخبار به افکار عمومی منتقل می شود و این می تواند مایه آرامش باشد و امیدوارم رسانه ها کمک کنند و چنانچه نگرانی وجود دارد از طریق ارائه اطلاعات درست و توجه دادن به کدهای اصلی موجود در این پرونده و سیاست های اصلی موجود در مسیر مذاکرات نگرانی ها را برطرف کنند.

وی ادامه داد: تحلیل های اقتصادی را در زمینه ارز مشاهده کردیم. قالب تحلیل هایی که کارشناسان داشتند این بود که ارتباط تحول دوره کوتاه افزایش نرخ ارز با مساله مذاکرات وین حداقلی بود و تاثیرپذیری آن از این مذاکرات به اذعان کارشناسان بسیار کم بوده است، کمااینکه در مدت کوتاهی روند نزولی و کاهشی پدیدار شد. تحلیل های مختلفی وجود دارد، تحولات دیگری نیز در این زمینه رخ داد که یک مقدار در مجموعه این اخبار در نرخ ارز خود را به این شکل نشان داد. برداشت ما این است که با توجه به روند طی شده در دو روز گذشته این مسیر تغییر خواهد کرد.

افخم در پاسخ به این سوال که برخی تحلیل گران بر این باورند که توافق میان ایران و 1+5 حاضر شده است و چرا این مساله در داخل اعلام نمی شود، گفت: برخی از دوستان علاقه مند هستند که روند اطلاع رسانی و آنچه که از سوی تیم مذاکره کننده به صورت صریح و رسمی ارائه می شود را دچار خلل کنند ما پیش از این نیز در مذاکرات مسقط اعلام کردیم که هیچ توافقی حاصل نشده است و همه چیز پشت میز مذاکره شکل می گیرد.

سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در مذاکرات اخیر نیز همینطور بود، روند اظهارنظرها و اخبار منتشره نشان می دهد که اخبار در مسیر و همگام با آن چیزی بوده است که در فضای مذاکرات روی داده و لذا این خبرها و گمانه‌زنی‌ها که ابراز می شود، درست نیست و اینکه توافقی حاصل شده و اکنون گفته نمی شود، مطلب کذبی است و در عین حال امروز مذاکره کننده ها به دیدگاه نزدیکتری رسیده اند گرچه هنوز برخی اختلافات وجود دارد، فاصله ها به نسبت ماه های گذشته کمتر شده است، اما مفهوم این مساله آن نیست که همه موضوعات حل شده است.

وی گفت: شاهد بوده اید که همه هیات های دیگر در اظهارنظرهایی که داشته اند در یک موضوع متفق‌القول هستند و آن اینکه همه بدنبال راه حل هستند. قطعا اگر توافقی حاصل شود، اعلام خواهد شد و جزئیات هر توافقی متناسب با آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

افخم در پاسخ به این سوال که گفته می شود توافق سیاسی قرار است تا 10 اسفند رخ دهد و ابعاد این توافق چیست؟ و آیا قرار است موضوع تحریم ها را شامل شود؟، توضیح داد: بحث توافق سیاسی مربوط به این است که یک چارچوبی را باید مذاکره کنندگان تعیین کنند تا بر اساس آن چارچوب بتوانند به توافقی دست یابند و جزئیات در مراحل بعدی حاصل شود، آن چارچوب در قالب توافق سیاسی مطرح شده است. چنانچه این توافق و تفاهم صورت بگیرد، مسیر و روند برای نگارش و توافق روی جزئیات مشخص می شود. هیات مذاکره کننده تفاهم کردند که در چارچوب زمانی تا چهار ماه آینده چنانچه توافق سیاسی شکل بگیرد امکان ورود به جزئیات و توافق روی جزئیات فراهم می شود.

سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در این باره که آیا توافق تحریم ها را نیز در بر بگیرد، توافقی مورد نظر است که همه موضوعات را در بر بگیرد، کمااینکه یکی از نکاتی که بارها وزیر امور خارجه بر آن تاکید داشته این بوده است که هیچ توافقی حاصل نمی شود مگراینکه روی همه موضوعات توافق کنیم لذا همه موضوعاتی که مورد مذاکره است، باید مورد تفاهم قرار گیرد تا امکان ورود به جزئیات در مورد هر کدام از این موارد حاصل شود. البته اظهارنظرهایی نیز شده است که باید اجازه دهید در روند خود و متناسب با پیشرفت ها و تحولاتی که پیش خواهد آمد، مطرح شود.

وی تاکید کرد: به هر حال ما نیز برای خود تاکتیک هایی داریم و نقشه راهی تعیین کرده ایم و اینطور نیست که در خلاء کار می کنیم و صرفا متناسب با رویدادها و خیلی فوری و متناسب با حوادث تصمیم گیری می کنیم.

افخم همچنین در این باره که آیا سفر معاون وزیر امور خارجه به عمان در راستای برگزاری مذاکرات هسته ای در این کشور است، گفت: سفر امیرعبداللهیان هیچ ارتباطی به این موضوعات ندارد و در چارچوب مشورت های ایران و عمان و تبادل نظر دوره ای بین ایران و عمان و سایر کشورها است.

ادامه دارد...

کد N611326

وبگردی