آفتاب

مسجد جامع سده، یادگار دوران صفویان

مسجد جامع سده، یادگار دوران صفویان

رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قائن گفت: مسجد جامع سده را بنایی با شبستان ستون­دار معرفی کرد که از دوران صفویان به یادگار مانده است.

«شاهرخ عباسی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، گفت: مسجد جامع سده به شیوه شبستانی ساخته شده‌ و ورودی بنا که از طریق یک دالان به صحن مرکزی منتهی می‌شود در ضلع غربی آن قرار دارد.

وی ادامه داد: تک ایوان بنا که در فصل تابستان مورد استفاده نمازگزاران قرار می‌گیرد در ضلع قبله قرار دارد و در انتهای آن محرابی تعبیه شده‌ است. شبستان ستون‌دار بنا در ضلع شمال‌شرقی و در مقابل ایوان اصلی قرار گرفته است.

رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قائن افزود: پوشش شبستان از نوع طاق و چشمه است که هر چشمه با یک گنبد عرقچین مسقف شده ‌و در ضلع جنوب شرقی صحن نیز 5 طاق‌نما ساخته شده که انبار مسجد در پشت این طاق‌نماها قرار دارد.

عباسی گفت: فضاهای ضلع شمالی و غربی در دوره‌ی معاصر تخریب شده و به جای آن یک باب حسینیه ساخته شده‌ است. از جمله تزئینات به کار رفته در این بنا باید به تزئینات مقرنس‌کاری محراب ایوان اصلی، رسمی‌بندی‌های شبستان و تزئینات آجرکاری نمای ورودی و ایوان اصلی اشاره کرد.

وی اظهار کرد: این مسجد با مصالح خشت، آجر و ملات گچ، در دوره‌ی صفویه ساخته شده و در دوره‌ی معاصر دخل و تصرفاتی در آن انجام شده است.

رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قاین خاطرنشان کرد: این بنا در فهرست آثار ملی کشور با شماره 6733 به ثبت رسیده ‌است.

انتهای پیام

کد N610595

وبگردی