آفتاب

موحدی کرمانی: برای بقای حکومت باید تدبیر و اخلاص داشت

موحدی کرمانی: برای بقای حکومت باید تدبیر و اخلاص داشت

امام جمعه موقت تهران گفت: آیت‌الله مهدوی کنی عالم ربانی و بزرگواری بود و همواره دوشادوش امام به مبارزه پرداخت و به منویات امام پاسخ مثبت می‌داد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله موحدی کرمانی شامگاه سه‌شنبه در چهارمین همایش از سلسله نشست‌های ستارگان محراب با موضوع «نکوداشت مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی» که در مسجد جلیلی به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد، با بیان اینکه انبیاء الهی از سوی خداوند آمدند تا راه و روش زندگی را به انسان‌ها نشان دهند، اظهار کرد: خدمات انبیا به انسان‌ها بسیار زیاد است که از جمله آن‌ها آموختن کرامت انسانی به انسان‌ها بود. شریعت منهای انبیاء و دعوت آنها، جهل، خرافه و نادانی است.

وی ادامه داد: انبیاء به مردم یاد دادند که باید کرامت داشته باشند و شهامت و شجاعت را نیز آن‌ها به انسان آموختند. انبیای الهی به انسان‌ها آموختند که بالاترین مخلوق الهی است و باید به سوی تعالی حرکت کند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه با بیان اینکه "این نکته مهم است که امروز انبیاء الهی در بین مردم نیستند پس چه کسی هدایت مردم را بر عهده دارد"، گفت: همان گونه که در گذشته گرفتاری، جهل و نادانی بوده امروز هم در بین مردم این گرفتاری‌ها وجود دارد. برای خروج مردم از ظلمات، افرادی همچون علمای دین اسلام باید به مردم کمک کنند. ائمه به ظاهر در بین مردم نیستند و حضرت مهدی هم که در پرده غیبت است. پس مردم باید برای رسیدن به تعبیر قرآن به سمت عالمان دین اسلام بروند.

موحدی کرمانی خاطرنشان کرد: عالم ربانی باید بداند که جایگاهش کجاست و در چه جایی قرار دارد. رمز عزت و سعادت و خوشبختی مردم نیز بر تمسک به عالمان است. علما چیزی از خود ندارند. معرفت آن‌ها نشأت گرفته از پیامبران و ائمه معصومین (ع) است و به همین دلیل آن‌ها وارثان انبیاء محسوب می‌شوند.

وی همچنین ادامه داد:‌ غیر از شخصیت بزرگ و برجسته امام (ره) فرد دیگری نمی‌توانست مردم را از چنگال ظلم و ستم طاغوت نجات بدهد. امام به انسان‌ها عزت بخشید و اسلام را احیا کرد. بعد از امام راحل، جانشین ایشان با شهامت در مقابل مستکبران ایستاد. اینجاست که مردم باید قدر این عالمان را بدانند و به راستی هم می‌دانند.

امام جمعه موقت تهران همچنین به شخصیت معنوی آیت‌الله مهدوی کنی اشاره و عنوان کرد: ایشان عالم ربانی و بزرگواری بود و همواره دوشادوش امام به مبارزه پرداخت و به منویات امام پاسخ مثبت می‌داد. باید دعا کنیم که خروج و ورود ما در هرکاری صادقانه و برای رضای الهی باشد. بوده‌اند کسانی که با صداقت وارد این عرصه شده‌اند اما با صداقت از آن خارج نشده‌اند. در قشر روحانیت هم این گونه افراد حضور داشته‌اند. وادی روحانیت یک وادی الهی است و نباید به غیر از خدا به هیچ‌کس امید داشت. انقلاب ما نشان داد که شخصیت‌ها و چهره‌هایی بودند که خروج و ورودشان صادقانه و برای رضای الهی بود و خداوند هم به آن‌ها کمک کرد.

وی در ادامه با اشاره به شکل‌گیری جامعه روحانیت مبارز که به گفته وی، تشکیل این مرکز یک کمک بزرگ به انقلاب اسلامی بود، اظهار کرد:‌ گاهی انسان‌ها به تنهایی نمی‌توانند اهداف خود را به جلو ببرند. جامعه روحانیت مبارز بازوی امام بود و افراد بسیاری در شکل گیری این جامعه تأثیر داشتند. ما هم باید برای رسیدن به اهدافمان گروه‌ها و تشکل‌های مختلفی را در داخل و خارج از کشور تشکیل بدهیم که زیربنای این تشکل‌ها فقط باید تقوا باشد.

این عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: هرگز نباید برای رسیدن به اهداف مادی داخل گروهی شویم. پیامبر (ص) تک‌تک انسان‌ها را ساخت و در نهایت در مدینه یک گروه و جامعه مبارزی را تشکیل داد. در شکل‌گیری این جامعه روحانیت مبارز چند نفر محور بودند که از جمله آن‌ها شهید مطهری، شهید بهشتی و آیت‌الله مهدوی کنی بود و این افتخار بزرگی است.

موحدی کرمانی افزود: مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی همواره در فکر ساختن انسان‌هایی بود که بتوانند به جامعه کمک کنند و در این راستا دانشگاه امام صادق (ع) را تأسیس کردند و افرادی در این دانشگاه تحصیل کردند که اکنون جزو شخصیت‌های بزرگ و فعال کشور هستند. نقطه اصلی و مهم مرحوم مهدوی کنی، ولایت فقیه بود. ایشان چه در زمان امام و چه بعد از امام اخلاص داشت.

وی با بیان اینکه "مسأله اصلی برای تمام انسان‌ها باید اخلاص باشد"، یادآور شد: امام حسین (ع) با اخلاص و تدبیر توانست دین اسلام را پایدار کند. در آن مقطع حساس همه به امام گفتند که با این لشکر کم نمی‌توانیم در مقابل قوم ظالم بایستیم ولی آن‌ها ظاهر را می‌دیدند و امام اخلاص و تدبیری را که برای خداوند اندیشیده بود، می‌دید.

موحدی کرمانی در پایان گفت: یکی از تدابیر الهی برای نجات دین اسلام شهادت و اسارت بود و همین دو بال سبب ماندگاری و ترویج دین اسلام شد. ما هم اگر می‌خواهیم در زندگی و حکومت موفق باشیم باید تدبیر و اخلاص داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین میرشاه ولد رئیس نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد در راستای تکریم و بزرگداشت مفاخر ائمه جماعات استان تهران‌،‌ سلسله نشست‌هایی را با نام ستارگان محراب تشکیل داده و از شخصیت‌های ارزشمند و بسیار بالایی در این راستا تجلیل کرده است.

وی ادامه داد: امشب افتخار داریم که مراسم بزرگداشتی را برای یکی از روحانیون که افتخار شیعه است، برگزار کنیم؛ انسانی که خودش را وقف خدمت به اسلام، امامت و ولایت کرد. مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی حدود دو دهه در این مسجد افتخار امام جماعتی را داشتند و توانستند در این جایگاه خدمات ارزشمندی داشته باشند. بنابراین مرکز رسیدگی به امور مساجد که از یادگارهای این عالم ربانی است برای تجلیل از مقام شامخ ایشان این نشست را برگزار کرد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم، حجج اسلام میرتاج‌الدینی، حاج علی‌اکبری، میرلوحی، آقاتهرانی، سالک و تنی چند از نمایندگان مجلس، ائمه جماعات و ... حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N610262

وبگردی