آفتاب

چین: گلایه‌های انگلیس درباره هنگ کنگ بی‌فایده است

چین: گلایه‌های انگلیس درباره هنگ کنگ بی‌فایده است

چین گلایه‌های نخست‌وزیر انگلیس درباره ممنوعیت ورود گروهی از قانونگذاران انگلیسی به هنگ کنگ را بی‌فایده خوانده و گفت ‌که انگلیس تنها آنچه را که خود کاشته درو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس اخیرا به نقل از وی اعلام کرده بود: تصمیم چین برای ممنوع کردن ورود قانونگذاران انگلیس به هنگ کنگ اشتباه بوده و تنها منجربه افزایش نگرانی‌ها در مورد وضعیت این منطقه می‌شود .

هووا چونایینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز(سه شنبه) در واکنش به این اظهار نظر دیوید کامرون، گفت که پکن در قبال مسائل مربوط به روابط خارجه هنگ کنگ مسوول بوده و می تواند درباره اینکه چه کسی وارد این منطقه شود تصمیم گیری کند .

چونایینگ در یک کنفراس خبری درباره اظهارنظرهای اخیر کامرون نسبت به مناقشه سفر قانونگذاران انگلیسی به هنگ کنگ گفت: موضع چین در قبال هر گونه مداخله فردی، سازمانی یا دولتی در امور هنگ کنگ به هر شکل ممکن، قاطعانه است .

وی افزود: اگر برخی افراد در انگلیس هنوز می‌خواهند به این روند ادامه دهند باید بدانند چنین کاری غیرمنطقی و بی فایده است و مقامات انگلیس آنچه را که کاشته اند درو می‌کنند.

این مقام چینی تصریح کرد: قانونگذاران انگلیسی قصد ندارند برای یک سفرعادی و دوستانه به هنگ کنگ بروند بلکه می‌خواهند یک به اصطلاح تحقیقات در خاک چین انجام دهند. ما احتیاجی نداریم که قانونگذاران خارجی برای ما تحقیقات انجام دهند . امیدوار هستم که آن‌ها این واقعیت اساسی را به روشنی ببینند.

انگلیس سابق بر این قدرت استعماری مسلط بر هنگ کنگ بود اما در سال 1997 بر اساس توافقی اجازه داد هنگ کنگ به شرط حفظ آزادی ها و اختیارات گسترده تحت حاکمیت چین برود.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه، ریچارد اوتاوی رئیس کمیته امور خارجه مجلس عوام انگلیس که اجازه ورود به هنگ کنگ را پیدا نکرد گفت که قانونگذاران انگلیسی کاملا این حق را دارند که به هنگ کنگ سفر کنند.

پارلمان انگلیس امروز (سه شنبه ) یک جلسه اضطراری برای بررسی این مناقشه بر گزار کرده است. اوتاوی که یکی از اعضای بلند پایه حزب محافظه کار دیوید کامرون است اظهار داشت که روز جمعه معاون سفیر چین در انگلیس که قصد داشته خبرممنوعیت ورود قانونگذاران انگلیسی به هنگ کنگ را اعلام کند به او گفته است: شما همچنان یک قدرت استعماری هستید.

اوتاوی عنوان کرد: من حتی یک لحظه فکر نمی کنم که ما هنوز اعتقاد داریم که یک قدرت استعماری هستیم. ما این حق را داریم که اطمینان حاصل کنیم چین به تعهداتش پایبند است .

اوتاوی تصریح کرد که به اعتقاد وی چین نگران است که ما ممکن است به عنوان حامیان معترضان هنگ‌کنگ دیده شویم اما هرگونه ارتباط با آن‌ها را رد می کنیم.

وی تصریح کرد: مقامات چین از انتقاد در این کشور خوششان نمی آید و من فکر می کنم اگر قرار باشد شما به دموکراسی متعهد باشید یعنی کاری که آن‌ها در قبال هنگ کنگ انجام دادند باید بپذیرید که دموکراسی شامل انتقاد سازنده بوده و آن‌ها باید این کار را یاد بگیرند.

انتهای پیام

کد N610185

وبگردی